DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU

Ahad, 26 Julai 2009

Usaha pembangkang letakkan beban kesalahan kepada kerajaan!

BUDAYA menyalahkan orang lain sebagai satu cara untuk menutup kelemahan diri kini semakin menjadi-jadi di negara ini. Malah, ia dilihat sudah semakin membarah dalam landskap politik negara terutamanya yang membabitkan pakatan parti pembangkang. Hampir setiap hari, ada sahaja isu-isu tertentu baik yang besar mahupun yang remeh digunakan oleh pembangkang untuk meraih simpati selain memburuk-burukkan pemimpin kerajaan.

Seolah-olah pemimpin kerajaan kini menjadi punching bag kepada segala permasalahan yang melanda negara ketika ini. Daripada masalah kegawatan ekonomi kepada peningkatan kadar jenayah hinggalah kepada ketidakstabilan politik.
Terbaru pula, isu kematian Teoh Beng Hock disensasikan. Pelbagai tuduhan dan tohmahan dilontarkan ke arah pihak kerajaan dan agensi-agensi di bawahnya sebagai dalang kematian mendiang Beng Hock.

Dan apabila sebuah blog tidak dikenali beralamat http://t4tbh.blogspot.com mendedahkan bahawa DAP terlibat dalam kematian mendiang Teoh, ADUN Pandamaran, Ronnie Liu dengan pantas menempelak sambil mendakwa tuduhan sedemikian merupakan angkara jahat musuh politik dengan tujuan untuk memporak-perandakan DAP.

Lebih melucukan, Ronnie juga menegaskan beliau tidak berhasrat untuk melaporkan perkara ini kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) kerana agensi bebas itu tidak pernah menyiasat kes-kes yang diadu olehnya kepada mereka.

Sesungguhnya, ini bukanlah kali pertama pemimpin pembangkang membuat tuduhan-tuduhan sebegini. Mereka seolah-olah yakin bahawa dengan meletakkan beban kesalahan kepada pihak kerajaan, maka mereka akan diyakini oleh rakyat.

Dalam konteks ini, kerajaan BN sekarang dilihat sebagai pihak yang berada di landasan 'kepalsuan' manakala pakatan pembangkang di landasan 'kebenaran.' Benarkah begitu? Yang mereka tidak sedar ialah cara mereka menyalahkan pihak lain bagi menutup kelemahan sebenarnya tidak banyak berbeza dengan segelintir pemimpin tertentu yang mempunyai kepentingan peribadi.

Segala janji pakatan pembangkang untuk melaksanakan pembaharuan politik baru di Malaysia hanya akan tinggal janji dan slogan semata-mata. Apakah bentuk pembaharuan yang cuba ditunjukkan oleh pembangkang jika masalah asas sedemikian tidak dapat diselesaikan dengan tuntas?

Sekadar mengharapkan simpati pengundi dan bergantung harap kepada politik emosi, adakah momentum ini dapat dipertahankan? Pendirian yang ditunjukkan oleh beberapa pemimpin tertinggi DAP terhadap kematian mendiang Beng Hock boleh diibaratkan seperti menangguk di air keruh.

Mereka seolah-olah tidak mahu melihat proses keadilan dilaksanakan. Mereka mahu melihat proses keadilan dilaksanakan mengikut takrifan mereka. Barulah ini dikatakan telus dan terbuka. Pembangkang tidak boleh menafsir peraturan dan undang-undang negara mengikut pandangan mereka sendiri. Mereka wajar menghormati perundangan yang ada di dalam negara.
Jika mereka sendiri tidak menghormati semua institusi kerajaan, maka jangan harap ahli-ahli parti dan rakyat jelata akan membuat perkara yang sama. Bayangkan apa akan terjadi kepada negara jika peraturan dan undang-undang negara ditafsir secara sesuka hati. Bayangkan apa yang akan menimpa negara jika undang-undang rimba menjadi satu trend di sini. Kesudahannya, huru-hara jadinya nanti!

Melihat kepada cara berpolitik pakatan pembangkang yang begitu gah mengembar-gemburkan sesuatu isu, ia nyata menguji kesabaran rakyat jelata seperti saya. Cukuplah dengan sandiwara politik yang cuba dilontarkan. Bukan semua rakyat akan terjerat dengan politik emosi yang cuba dimainkan oleh pembangkang.

Sudah tiba masanya negara kita melangkah ke hadapan dengan politiking yang lebih matang, rasional dan tenang. Kurangkan percakapan sebaliknya buktikan kemampuan menerusi tindakan-tindakan konkrit. Sekadar memekik-mekik dan berdemonstrasi untuk menunjukkan pembangkang melakukan sesuatu, siapa pun boleh buat begitu juga.

Warna-warni politik
Torashah

Selasa, 21 Julai 2009

Tiada mahkamah boleh salahkan kerajaan - Sultan Perak


Selagi kerajaan dan mana-mana pihak berkuasa mengurus tadbir kuasa bersandarkan undang-undang dan dilaksanakan secara telus dan terbuka, tidak ada mahkamah yang boleh menyalahkan kerajaan, titah Sultan Perak Sultan Azlan Shah.

Melainkan terdapat di kalangan hakim yang telah hilang integriti atau memilih untuk turut berpolitik atau bersimpati dengan mana-mana kumpulan atau pemikiran politik, titah baginda.

Baginda bertitah ujian utama dan paling berat kepada para hakim adalah memiliki sifat tidak memihak atau tidak berat sebelah terutama daripada segi emosi dan kecenderungan.

Oleh itu, baginda mengingatkan bahawa peranan kehakiman yang profesional, berintegriti dan bebas daripada pengaruh mana-mana pihak perlu dipertahankan.

“Para hakim mempunyai tanggungjawab besar dalam memastikan kedaulatan undang-undang dan integriti mahkamah dan jika mereka gagal memenuhi amanah tersebut akan berlakulah ketidakseimbangan. Kesetiaan para hakim adalah kepada keadilan yang bersandarkan undang-undang.

“Dalam memenuhi tanggungjawab tersebut, para hakim adalah terdedah kepada penilaian umum kerana telah dibina mekanisme di peringkat mahkamah yang lebih tinggi, dengan panel hakim yang lebih ramai untuk menyemak sesuatu penghakiman yang dilakukan,” titah baginda ketika merasmikan Seminar Khas Perlembagaan Persekutuan anjuran pejabat Setiausaha Kerajaan Negeri Perak di Dewan Bankuet, Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini.

Sultan Azlan bertitah, pengekalan institusi Raja bukan sekadar memenuhi nilai sejarah dan nilai sentimental bangsa. Baginda bertitah bahawa Raja mempunyai peranan untuk memastikan keberkesanan mekanisme semak dan imbang yang dapat membantu memperkukuh institusi demokrasi.

“Selaku Ketua Negara, Raja berperanan sebagi tonggak kestabilan - sumber keadilan, teras perpaduan - payung penyatuan. Secara tersirat, pengekalan institusi Raja adalah satu penerusan mengekalkan identiti sebuah kerajaan berpaksikan Melayu di tanah air warisan bangsa.
“(Ini merupakan) peranan, tugas dan tanggungjawab Seri Paduka Baginda Yang di-Pertuan Agong (dan) demikian juga Raja-raja Melayu yang digariskan berlandaskan konsep Raja Berperlembagaan.

“Ini bermakna Raja-raja ada kuasa dan tanggungjawab kenegaraan yang berlandaskan undang-undang namun Beta pernah mengingkatkan bahawa Raja Pemerintah adalah Raja Pemerintah, sama ada secara mutlak atau secara berperlembagaan,” titah baginda.

Sultan Azlan bertitah, perbezaan antara yang satu tidak memiliki batasan kuasa, sedangkan kuasa yang satu lagi berpandukan perlembagaan, tetapi adalah satu kesilapan untuk menganggap kuasa Raja sama dengan Presiden yang tertakluk semata-mata kepada perlembagaan.

“Peranan sebenar seorang Raja Pemerintah itu jauh mengatasi apa yang tersurat di dalam Perlembagaan,” titah baginda. Baginda turut bertitah semangat utama yang tersirat di sebalik penggubalan Perlembagaan Persekutuan adalah untuk membangunkan sebuah negara merdeka yang stabil, aman, bersatu padu dan makmur, yang akan dicapai melalui ikatan perpaduan dan penyatuan di antara warga yang berlatarbelakangkan pelbagai agama, kaum, budaya dan bahasa.

“Perlembagaan itu digubal sedemikian rupa bagi menjamin berlakunya keadilan, memberikan perlindungan secara saksama baik kepada yang kuat mahupun yang lemah, baik kepada kumpulan majoriti mahupun kepada kumpulan minoriti, baik kepada orang yang memerintah mahu yang diperintah, baik yang melindungi Raja begitu juga yang melindungi rakyat,” titah baginda.

Titah baginda telah tercapai kata muafakat bahawa setiap warga Malaysia itu terjamin diberikan perlindungan secara adil - secara saksama, terpahat kesediaan mengakui hakikat bahawa anak peribumi itu amat jauh ketinggalan daripada segi pencapaian sosio ekonomi, kekayaan, penguasaan harta dan kemahiran.

Oleh itu, baginda bertitah bahawa kebimbangan peribumi perlu difahami dan untuk itu orang-orang Melayu demikian juga bumiputera diberikan jaminan melalui peruntukan-peruntukan tertentu yang memberikan mereka keistimewaan.

“Pada masa yang sama orang-orang bukan Melayu yang telah berhijrah ke bumi ini, yang memperlihatkan kesetiaan kepada Raja dan negara, yang mengamalkan sikap ,”di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung”, diberikan perkenan untuk diterima sebagai rakyat Malaysia,” titah baginda.

Sultan Azlan bertitah Perlembagaan Persekutuan dihasilkan atas semangat rundingan, persefahaman, hasrat untuk membina penyatuan rakyat, dengan matlamat membina sebuah negara bangsa yang merdeka lagi berdaulat.

Demi keamanan dan kesejahteraan negara, rakyat hendaklah disemaikan dengan budaya kehidupan yang berlandaskan kepada semangat Perlembagaan - semangat yang menghormati undang-undang serta institusi penguatkuasa undang-undang, titah baginda.

Baginda mengingatkan jika prinsip asas itu tidak dipatuhi lagi dan mahu diketepikan kerana pengaruh budaya luar yang cuba diserapkan, dikhuatiri negara akan terheret kepada satu anarki. “Akhirnya kelangsungan sejarah negara bangsa, keamanan dan kesejahteraan akan tinggal sejarah,” titah baginda. - Bernama
Warna-warni politik
Torashah

Sabtu, 11 Julai 2009

Anwar buat janji selesaikan isu Kampung Buah Pala - DAP!

Bukan DAP tetapi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang membuat janji untuk menyelesaikan kemelut tanah di Kampung Buah Pala.

Itu penjelasan Timbalan Pengerusi Pemuda Sosialis DAP negeri, R.S.N Rayer berhubung isu berkenaan apabila Penolong Setiausaha Pertubuhan Penduduk Kampung Buah Pala, C. Tharmaraj berterusan menyalahkan kerajaan negeri Pulau Pinang.

Katanya, DAP memang ada membuat janji menyelamatkan Kampung Buah Pala pada pilihan raya umum tahun lalu, namun pihak pertama yang berbuat demikian adalah Anwar sendiri.
''Kenyataannya kebelakangan ini seolah- olah menghentam pakatan pembangkang tetapi beliau harus faham bahawa salah seorang pemimpin dan antara yang pertama pergi ke situ menabur janji untuk cuba selamatkan kampung tersebut adalah Anwar,'' ujarnya.

Beliau turut membidas tindakan Tharmaraj yang berhasrat mengedarkan lebih 20,000 cakera video digital (DVD) mengandungi rakaman janji yang dibuat oleh pemimpin pakatan pembangkang. Menurutnya, beliau difahamkan Tharmaraj merupakan Bendahari Angkatan Muda Keadilan (AMK) Pulau Pinang, justeru sebagai seorang yang menyandang jawatan dalam parti dia seharusnya perlu lebih faham, sekali gus bersama-sama bertanggungjawab atas masalah itu.

Rayer yang juga Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Seri Delima berkata, tindakan serta kenyataan Tharmaraj kebelakangan ini dilihat seolah-olah mempersoal dan mencabar pucuk pimpinan partinya sendiri iaitu PKR. ''Memang diakui janji dibuat, tetapi adakah Tharmaraj selaku Bendahari AMK telah bertindak sebagai ahli parti yang bertanggungjawab, adakah beliau mempersoal pucuk pimpinan PKR sendiri dan tindakannya ini juga macam mencabar serta tohmahan kepada pakatan pembangkang.

''Saya berasakan PKR perlu melihat isu ini sebagai masalah pakatan, jadi mengapa tiada sebarang tindakan diambil kerana sepatutnya beliau perlu diberi amaran dan kalau boleh saya bagi pihak DAP meminta dia dikeluarkan daripada PKR," katanya. Beliau ditemui selepas mengiringi Setiausaha Pemuda Sosialis DAP Pulau Pinang yang juga ADUN Komtar, Ng Wei Aik membuat laporan berhubung isu pemberian milik tanah lot 698 Bandar Gelugor atau lebih dikenali sebagai Kampung Buah Pala di Ibu Pejabat Polis Daerah Timur Laut di sini hari ini.

Mengulas lanjut, Rayer menegaskan, beliau bukan meminta Tharmaraj supaya menutup mulut berhubung isu tersebut tetapi mahu dia lebih bertanggungjawab semasa membuat kenyataan sekiranya ia dibuat atas pakatan pembangkang. ''Saya dukacita kerana kita dapati ada kalangan ahli pakatan pembangkang bertindak sebaliknya dan cuba membuat masalah ini sebagai isu perkauman, ini adalah sesuatu yang memalukan pakatan pembangkang terutama PKR," tegasnya.

Sementara itu, Wei Aik yang juga Setiausaha Politik Ketua Menteri Pulau Pinang berkata, dalam laporan polis tersebut pihaknya mempersoalkan proses pemberian kelulusan tanah kampung diberikan walaupun terdapat dua permohonan awal telah ditolak oleh kerajaan negeri Barisan Nasional (BN) sebelum itu.
Komen : Nak berpolitik, tapi tak pandai. Masing-masing saling menuduh antara satu sama lain. Masing-masing tak mengaku berak ditengah jalan, ni.........siapa nak basuk taik korang ni???
Kepada penduduk Pulau Pinang, fikir-fikirkanlah pada PRU-Ke13 nanti...masih nak kekalkan pemerintah yang ada sekarang ni ke... Wallahuallam.
Warna-warni politik
Torashah

Khamis, 2 Julai 2009

Berita Panas - Pengakuan Yb Jamal dan Osman Jailu

Malam tadi saya dan beberapa sahabat saya telah berjumpa dengan YB Jamal dan YB Osman Jailu, pada mulanya saya terkejut juga, tiba-tiba sahaja mereka nak bertemu ni apa ke halnya? Maka kami pun mengadakan pertemuan tersebut di salah sebuah restoran di Sunway tadi, selepas selesai menjamu selera maka bermulalah cerita sebenar pertemuan itu, rupa-rupanya pembangkang yang dah nak hancur tu buat cerita kat negeri Perak kononnya ada 2 YB nak lompat masuk balik Pakatan Rapuh tu.

Memang tidak dinafikan saya ada terdengar desas-desus mengenai perkara itu, namun saya tak layan sebab saya tahu ini hanya mainan politik kotor tahap jijik pembangkang, selepas itu saya pun bertanya kepada kedua YB tersebut, memang mereka ada niat nak melompat ke?

Nak tahu apa jawapan mereka? Dengan begitu bersungguh-sungguh dan ikhlas hati mereka berkata "Mati hidup balik pun kami tak akan sertai pakatan penipu itu lagi dan kami tidak akan sesekali mebuat perkara terkutuk seperti yang dituduh oleh pembangkang, jangankan PKR, PAS dan DAP pun kami tak ingin nak sertai"Tambah mereka lagi ini adalah percubaan dan permainan si syaitan yang bertopengkan manusia atau lebih dikenali sebagai boneka DAP iaitu Nizar Mental, dia dengan sengaja mengada-adakan cerita ini supaya dia boleh mengkucar-kacirkan negeri Perak yang sudah semakin tenang dan aman sejak kebelakangan ini.

Tujuan mereka berjumpa kita adalah untuk menjelaskan perkara sebenar dan memang saya nampak akan keikhlasan mereka, saya tahu dari awal lagi kenapa kedua YB ni keluar dari pakatan pembangkang! Mereka juga tekah meminta saya dan beberapa rakan bloggers yang lain untuk menyampaikan pesanan ini kepada seluruh rakyat negeri Perak, ini adalah fitnah semata-mata, tidak ada sesiapa pun dia antara mereka yang berniat untuk meninggalkan BN!

Saya merasa sungguh lega dan seronok kerana yang pertama ini bukan pertemuan yang di atur oleh kami, mereka yang mahu berjumpa kami dan menerangkan keadaan yang sebenar, bagi saya mereka tetap wira bagi negeri Perak! Biarlah orang nak kata apa pun, kalau tidak disebabkan mereka maka negeri Perak pun akan menjadi kucar -kacir dan kecoh macam Pulau Pinang! Bgitulah sedikit sebanyak kisah pertemuan saya dan sahabat-sahabat saya bersama kedua YB yang sangat saya hormati itu!

Saya nak berkongsi sikt dengan pembaca sekalian, sebenarnya bukan dari pihak BN yang nak melompat sekarang ni, cerita sebenarnya adalah ada dua orang Aduan dari pihak PAS yang akan keluar dari Pakatan Pembangkang di Perak.Anda nak tahu kenapa? Sebabnya ialah mereka sudah tidak tahan lagi dengan perangai si Nizar Mental yang menjadi-jadi kebelakngan ini, dia ni dah jadi gila talak tahap selsema babi, dia sanggup dan akan buat apa sahaja untuk berkuasa!

Maka dengan ini saya hendak berpesan kepada seluruh rakyat negeri Perak, anda semua jangan risau, tidak ada sesiapa pun dari pihak BN yang akan lompat masuk kandang pembangksang yang amat mencintai BABI tu lagi, malah akan ada dua atau lebih lagi adun yang menyertai BN!
Sekian. Terima Kasih

Sumber : parpukari.blogspot.com
Warna-warni politik Torashah