DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Jumaat, 27 Mac 2009

Inilah hasil dari sokongan Dewan Ulama dan Pemimpin-peminpin Pas, Tok Guru Nik Aziz dan Anuar Ibrahim!




Inilah akibatnya apabila Dewan Ulama, Tok Guru Nik Aziz dan Anuar Ibrahim sudah mengiktiraf ( memberi lampu hijau ) bahawa tidak salah bagi pihak gereja ( kristian ) menggunakan khalimah Allah. Jadi mungkin bagi pemuda ( murtad ) ini tidak salah baginya memakai salib kerana Islam dan Kristian sudah menggunakan bersama nama Allah? Jadi nak salahkan siapa?

Sebab itulah Mufti Perak, Datuk Seri Harussani Zakaria membantah sama sekali nama Allah dan penggunaan Bahasa Malaysia oleh pihak gereja kerana buat masa ini sudah ada angka yang menakutkan orang Melayu Islam memohon untuk jadi murtad? Dan jangan lupa satu gereja terbesar diAsia sedang rancak pembinaannya di Bukit Jalil. Agnes Monika yang beragama Kristian juga sudah menggunakan nama Allah dalam lagunya? Sama-samalah kita fikirkan untuk kebaikan dunia akhirat.. Wallahuallam. - Torashah






Bakal menjadi Gereja Terbesar di negara ini?

Kalimah Allah: Hormati agama

ISU kalimah Allah SWT yang digunakan oleh umat Islam dan golongan bukan Islam kembali menjadi perdebatan dan persengketaan hangat dewasa ini. Isu ini sebenarnya sudah pun digemburkan pada dua tahun lepas, iaitu pada bulan Februari 2007. Namun, ia kembali hangat apabila ada beberapa pihak mula cuba untuk memperkatakannya semula.

Menerangkan kembali kronologi isu ini, ia bermula apabila permohonan semula oleh Herald Catholic yang mewakili pihak Gereja Katolik untuk menggunakan kalimah Allah dalam tulisan-tulisan ajaran Kristian mereka. Namun, sebenarnya pada 16 Mei 1986 lalu, Kabinet telah pun mewartakan berkenaan larangan bagi mana-mana agama selain Islam untuk menggunakan empat perkataan iaitu Allah, Solat, Baitullah dan Kaabah.

Usaha pihak tertentu bagi memohon digunakan kalimah Allah ini boleh ditafsirkan dengan banyak pengertian. Secara pandangan jujurnya, bagi golongan ini, ia satu pendekatan untuk lebih memahami akan ajaran Islam itu sendiri, maka kalimah Allah diguna pakai untuk mendapatkan makna lebih jelas.

Namun perlu diingat, bahawa apabila membincangkan berkenaan kalimah Allah, ia sekali gus bersangkut-paut dengan akidah Islam iaitu prinsip dalam agama Islam, yang mana ia menjadi satu pegangan yang tidak boleh diterjemah sesuka hati. Dengan melihat suasana dan keadaan, ia boleh berubah dan dipakai sesuka hati. Jika itulah pandangannya, maka ia tidak benar!

Mungkin pada sudut dakwahnya, pandangan ini nampak agak 'keras' dan jumud. Boleh saja dikatakan bahawa dengan membenarkan penggunaan kalimah ini, ia akan mampu menarik golongan bukan Islam untuk lebih memahami Islam. Bukankah banyak lagi medium lain seperti dialog antara agama dan sebagainya. Maka gunakanlah peluang ini untuk lebih memahami Islam.

Yang lebih membimbangkan, baru-baru ini seorang penyanyi dari negara seberang yang bernama Agnes Monica dengan berani memutar belitkan makna sebenar kalimah Allah dengan maksud yang salah. Lebih mengecewakan, terdapat agenda doktrinisasi yang sangat halus dengan menggunakan medium nyanyian untuk menarik golongan yang kurang faham terhadap perkara-perkara sebegini.

Majlis Perwakilan Mahasiswa Universiti Malaya (MPMUM) melihat isu dengan serius dan meminta tindakan segera perlu diambil. MPMUM bersedia menyediakan medan perbincangan antara pemimpin-pemimpin agama, golongan intelektual serta kerajaan bagi menyelesaikan isu ini. Seterusnya sesi penerangan kepada masyarakat perlu diadakan agar mereka faham dan tidak keliru dengan persoalan agama sebegini.


MOHD. AIZAT MOHD. SALEH
Pengerusi Biro Kerohanian,
Kepimpinan dan Pembangunan
Insan, Majlis Perwakilan
Mahasiswa Universiti Malaya

Tiada ulasan: