DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Selasa, 30 Jun 2009

Konsep 1Kelantan Yang Diamalkan Pas!

Patung Buddha Duduk, Tumpat, Kelantan

Dasar Membangun Bersama Islam yang dilaksana kerajaan Kelantan sejak 1990 ternyata turut diterima rakyat pelbagai kaum di negeri ini. Di mana ia mencerminkan seakan-akan konsep 1Kelantan apabila semua kaum dapat hidup dalam keadaan aman dan sentosa di bawah dasar tersebut.

Sedangkan konsep 1Malaysia baru diperkenalkan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Razak selepas mengambil alih teraju pentadbiran negara daripada Tun Abdullah Ahmad Badawi April lalu. Anggota Exco kerajaan negeri, Dato' Anuar Tan Abdullah berkata, kerajaan Barisan Nasional (BN) baru sedar konsep tersebut sedangkan ia sudah lama diamalkan di Kelantan kini hampir 20 tahun.

Sumber: Haprakdaily.Berikut adalah fakta-fakta mengenai 1Kelantan yang tidak didedahkan oleh Anuar Tan Abdullah:

1. Berikan nama satu masjid yang kerajaan Pas telah dirikan semasa pemerintahannya yang kononnya Dasar Membangun Bersama Islam. Apakah masjid besar dan moden yang boleh dibanggakan oleh rakyat Kelantan?

2. Semasa kerajaan BN mentadbir Kelantan, permohonan kaum keturunan Siam untuk membina sebuah berhala di Kampung Berok, Pasir Mas tidak diluluskan kerana ketinggiannya yang agak menonjol. Setelah berkali-kali memohon, maka kerajaan BN meluluskan dengan syarat:


Berhala itu tidak boleh dibuat menegak, tetapi perlulah dibaringkan.
Berhala hendaklah terlindung agar tidak mengganggu kaum Melayu Islam di sekitarnya.

Apabila "Kerajaan Islam" Pas mentadbir semakin banyak projek berhala yang diluluskan di Kelantan. Berhala duduk yang berada di Jong Bakar, Tumpat telah diluluskan walaupun ketinggiannya menyamai 5 atau 6 tingkat bangunan.

3. Berhala Buddha terbesar di Asia Tenggara di Kampung Tawang, Bachok. Ketinggian berhala ini menyamai 12 tingkat bangunan iaitu melebihi 100 kaki dan diletakkan secara berdiri. Berhala ini dibina betul-betul bertentangan dengan kiblat solat. Pelancaran perasmian tokong Buddha itu akan disempurnakan oleh Exco kerajaan negeri, Dato' Anuar Tan Abdullah sendiri pada 6 Jun 2009.

Inikah Dasar Membangun Bersama Islam yang diamalkan oleh Parti Angguk Saja (Pas) Kelantan?

Sumber : Blog Cucu Tok Selampit

Warna-warni politik Torashah

Tiada ulasan: