DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Ahad, 2 Mei 2010

Coretan Minda Awang Selamat : Najib ada cara!

Sudah banyak analisis tentang pilihan raya kecil Hulu Selangor termasuk pengundi Cina masih memihak kepada pembangkang di sebalik sikap pemurah BN.

Dari awal lagi, ramai menjangka majoriti pengundi Cina belum bersedia menyokong BN dalam pilihan raya itu atas banyak faktor, yang tidak perlu dihuraikan lagi.

Tetapi Awang percaya Perdana Menteri, Mohd. Najib Tun Razak ada cara. Beliau tidak nampak tertekan, sebaliknya seperti biasa tenang. Apabila beliau mengotakan janji kepada pengundi Cina meskipun tidak menyokong BN, ia adalah cerminan keyakinannya bahawa sokongan kaum itu akan kembali semula kepada kerajaan sebelum pilihan raya umum akan datang.

Najib faham kehendak pelbagai kaum. Beliau adalah Perdana Menteri kepada semua. Pada masa yang sama, sudah tentu beliau menginsafi peranan sebagai Presiden UMNO dalam menjaga kepentingan Melayu. Peningkatan ketara sokongan masyarakat Melayu adalah isyarat yang Najib tidak akan abaikan. Pesanan Awang, usahlah gundah berlebihan. Lagipun, sentiasa ada jalan keluar termasuk dalam politik, yang semuanya tentu dalam pertimbangan Perdana Menteri.

Mengurus sebuah negara seperti Malaysia terutama pada era pasca pilihan raya umum ke-12, menuntut kebijaksanaan. Realitinya, gelora politik belum reda. Pengkhianat Melayu bermaharajalela dengan menjanjikan bulan dan bintang kepada semua. Umpama bahtera besar yang jika tidak dilayari dengan cekap oleh nakhodanya, pasti mudah karam. Tanggungjawab itu amat berat terpikul di bahu beliau berbanding sesiapa pun.

Awang percaya Najib tahu apa yang perlu dilakukan tanpa mengorbankan kepentingan mana-mana kaum apatah lagi kedudukan Melayu yang termaktub dalam perlembagaan negara. Beliau arif di mana untuk berkompromi dan di mana tidak. Awang yakin formula Najib akan berhasil. Masa akan membuktikannya.

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan: