DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 24 Oktober 2011

Tiga beradik jadi anak angkat Menteri Besar Perak!


Nasib tiga beradik miskin yang dibela ibu tiri selepas ditinggalkan ibu kandung terus mendapat pembelaan apabila mereka dijadikan anak angkat Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir hari ini.

Ooi Seng Wai, 14; Seng Foong, 12, dan Seng Loong, 8, akan menjadi anak angkat beliau yang ke-137 di bawah Program Anak Angkat Menteri Besar Perak yang dikendalikan oleh Yayasan Bina Upaya Darul Ridzuan (YBUDR).

Zambry berkata, menerusi program itu, ketiga-tiga adik beradik itu akan menerima bantuan wang saku bulanan sebanyak RM50, di samping bantuan lain seperti kelas tuisyen dan lawatan sambil belajar semasa cuti persekolahan serta bantuan baju raya semasa musim perayaan.

''Pada 20 Jun 2009, saya datang melawat tiga beradik ini selepas mendapat tahu mereka tidak pernah bersekolah dan kita membuat keputusan untuk membantu menghantar mereka ke sekolah.

''Dalam tempoh dua tahun, mereka ini telah banyak meningkat dalam pelajaran walaupun tidak pernah bersekolah. Saya amat bangga dengan pencapaian mereka," katanya kepada pemberita selepas mengunjungi rumah keluarga tiga beradik itu di Taman Cahaya Bercham, di sini hari ini.

Turut serta, Pengerusi Jawatankuasa Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Pengguna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri, Datuk Dr. Mah Hang Soon dan Pengerusi Kawasan Rukun Tetangga (KRT) Bercham, Tan Swee Kong.

Dalam lawatan itu, Zambry turut mengumumkan sumbangan kerajaan negeri sebanyak RM10,000 untuk bantuan sewa rumah dan tuisyen kepada tiga beradik itu selepas sumbangan RM5,000 yang diberikan pada 20 Jun 2009 habis dibelanjakan pada Mac lalu.

Pada masa ini, selain sumbangan tersebut yang diuruskan jawatankuasa KRT Bercham, ibu tiri kanak-kanak itu, Wong Kam Yoen, 59, hanya bergantung kepada sumbangan RM300 sebulan daripada Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) untuk persekolahan tiga beradik itu.

Kam Yoen ketika ditemui, melahirkan rasa amat gembira dan terima kasih kerana nasib tiga anak tirinya itu mendapat perhatian Menteri Besar. Tiga beradik itu dijaga oleh Kam Yoen selepas bapa mereka meninggal dunia pada 2009.

Ibu kandung mereka, Wong Soon Leng, 41, yang tidak begitu sihat pula menghilangkan diri dan pulang sekali atau dua kali sahaja dalam tempoh dua tahun.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan: