DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Rabu, 30 November 2011

Kor Ming perlu dihadap ke Jawatankuasa Disiplin DAP!

Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming perlu dihadapkan ke jawatankuasa disiplin parti itu kerana mengeluarkan kenyataan berbaur rasis kepada Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir kerana menggelarkannya 'hitam metalik'.

Naib Pengerusinya, Tunku Abdul Aziz Ibrahim berkata, kenyataan penghinaan itu adalah sangat serius dan perlu diambil tindakan segera supaya mana-mana pihak yang bersalah tidak dibiarkan terlepas.

''Tindakan disiplin mesti diambil terhadap Kor Ming supaya kenyataan beliau itu dianggap tidak mewakili parti. DAP bukan parti rasis, tetapi sangat jelas terdapat ahli parti yang tidak berfikir sebegitu.

''"Kenyataan itu bukan hanya menyakitkan, tetapi tidak masuk akal bagi sebuah parti berbilang kaum seperti DAP," katanya sebagaimana yang dipetik dalam portal The Mole, hari ini.

Pada sidang akhbar di luar Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak baru-baru ini, ADUN Slim, Datuk Mohd. Khusairi Abdul Talib mendedahkan Kor Ming menghina warna kulit Zambry pada satu ceramah Pas di Kamunting pada 9 September lalu dan beliau mempunyai bukti rakaman video.

Sambil menganggap kenyataan Kor Ming sebagai kebudak-budakkan dan tidak sensitif, Tunku Abdul Aziz berkata, ia bukan kali pertama Ahli Parlimen Taiping itu mengeluarkan kenyataan berbaur rasis sebegitu.

''Dia (Kor Ming) patut tahu kenyataan sebegitu tidak diterima di Malaysia. Ini menunjukkan sikap kebodohan beliau berbuat begitu. Saya percaya jawatankuasa disiplin parti akan berbuat sesuatu (ambil tindakan),'' katanya.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi DAP, Dr. Tan Seng Giaw berkata, tuduhan terhadap Kor Ming mestilah dibuktikan sebelum apa-apa tindakan boleh dipertimbangkan.

Nasihat penulis kepada Dr.Tan Seng Giaw supaya tak perlulah nak menegakkan benang yang basah kerana segala bukti jelas ditunjukkan didalam rakaman video ini. Jangan bertindak seperti Kor Ming yang pada awalnya menafikan yang beliau mengeluarkan kenyataan berikut sehingga mencabar Datuk Khusairi Abdul Talib (BN-Slim) memberikan bukti.

Ternyata selepas rakaman video ini tersebar luas, barulah beliau memohon maaf kepada Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abdul Kadir kerana menggelarkannya ‘hitam metalik’.

Ungkapan biadab yang diucapkan oleh Kor Ming itu berbunyi: Perak ada Menteri Besar hitam metalik yang haram jadah itu masuk dari pintu belakang naik kapal selam dari Pangkor.

Jika dilihat kepada ungkapan biadap Kor Ming, beliau hanya memohon maaf atas kenyataan 'hitam metalik' sahaja, tetapi bagaimana pula dengan "haram jadah"? Adakah Kor Ming faham apa yang dimaksudkan "haram jadah" itu!



Warna-warni politik
Torashah..

1 ulasan:

UMNO PARTI PENJARA berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pentadbir blog.