DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 26 Ogos 2013

Amaran Kepada Adun Jangan Ingkar Peraturan Dewan - Speaker Dun Perak!


Speaker Dun Perak, Datuk SK Devamany mengingatkan semua ahli-ahli dewan negeri supaya tidak mengingkari peraturan perlembagaan serta undang-undang perintah tetap. Menurut beliau, adun-adun sama ada di sebelah kerajaan mahupun pembangkang tidak seharusnya mengambil peraturan mengikut cara sendiri.

Sebaliknya tambah beliau, kesemua adun perlu mematuhi undang-undang berkenaan serta membincangkan isu rakyat dalam saluran yang betul.

"Apa gunanya dewan kalau mereka bincang dan jawab di facebook. Ini adalah peraturan perlembagaan negeri, jadi jangan langgar peraturan.

"Jangan ambil peraturan mengikut cara sendiri. Kita ada perlembagaan dan perintah tetap, patuhlah kepada kedua-duanya.

"Mereka adalah ahli dewan yang dilantik dan dipilih dalam pilihanraya jadi saya minta ahli-ahli dewan supaya mengikut peratutan dalam dua buku ini.

Devamany menambah, sekiranya semua manusia mengikut cara sendiri dalan melakulan apa-apa perkara maka apa gunanya sistem yang dibuat. Katanya, proses demokrasi di negara ini sentiasa wujud malah, pemimpin mempunyai saluran tertentu untuk bahaskan sesuatu isu mengikut undang-undang negeri.

"Kita ada peraturan perlembagaan yang merupakan undang-undang tertinggi jadi jangan ingkar peraturan dewan.

"Kalau mereka buat juga maka saya terpaksa bawa mereka ke Jawatankuasa Hak dan Kebebasan,"katanya.

Devamany turut meminta ahli-ahli Dun supaya tidak cabar-mencabar ketika proses perbahasan dijalankan.

"Saya minta silaturrahim dewan dapat diutuhkan. Keharmonian dewan dapat dikukuhkan.

Speaker Dun Perak, Datuk SK Devamany mengingatkan semua ahli-ahli dewan negeri supaya tidak mengingkari peraturan perlembagaan serta undang-undang perintah tetap.

Menurut beliau, adun-adun sama ada di sebelah kerajaan mahupun pembangkang tidak seharusnya mengambil peraturan mengikut cara sendiri.

Sebaliknya tambah beliau, kesemua adun perlu mematuhi undang-undang berkenaan serta membincangkan isu rakyat dalam saluran yang betul.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan: