DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 17 November 2008

Perjuangan Kesihatan

UMNO, sebagai pelopor yang memperjuangkan kemerdekaan tanah air sehingga berjaya, memang prihatin terhadap isi kemerdekaan, khususnya kesihatan dan kesejahteraan rakyatnya.Kesihatan dan kesejahteraan rakyat bermula dari rahim ibu hingga liang lahad.

Sebelum negara merdeka, jumlah bayi yang mati semasa dan selepas dilahirkan adalah tinggi sebabkan tiada layanan dan rawatan yang berkesan disediakan khususnya bagi penduduk luar bandar. Rawatan yang terbuka untuk penghuni bandar pun terhad. Begitu juga dengan kemudahan khidmat doktor dan doktor pakar yang jumlahnya terlalu kecil jika dilihat dari nisbah penduduk negara.

Usaha memberi rawatan dan layanan yang terbaik dan profesional kepada pesakit telah dilakukan oleh Kerajaan yang diterajui oleh UMNO semenjak hari pertama negara merdeka. Usaha membanyakkan klinik desa, pusat bidan, hospital, hospital pakar, pusat latihan, sekolah perubatan dan lain-lain berkenaan kesihatan dilakukan dengan giat tahun demi tahun.

Peruntukan yang besar telah disediakan dalam setiap Rancangan Pembangunan Lima Tahun bagi kemudahan dan khidmat kesihatan dan peubatan.

Tiada ulasan: