DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 8 Mac 2010

Apa nak jadi dengan Nik Aziz!

Menggeleng kepala memikirkan kenyataan terbaru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang secara terbuka mengiktiraf DAP. Bagi Tok Guru itu, Pas amat senang dengan tahap kerjasama dengan DAP. Kata Nik Abdul Aziz: ''...Sekarang, para pemimpin DAP termasuk Karpal Singh tidak lagi menyerang Islam.''

Bukan apa, kita tidak pernah lupa bahawa Dewan Ulama Pas Kelantan pada 1963 telah mengeluarkan fatwa menghukum orang Islam yang bekerjasama dengan orang bukan Islam sebagai kafir. Kita tidak pula hendak menjatuhkan hukum kerana berpendapat itu bukan urusan Awang tetapi apakah kerjasama Pas-DAP sekarang tidak tertakluk kepada fatwa tersebut.

Kenyataan Mursyidul Am Pas tersebut tidak lebih daripada kenyataan politik. Pendirian Pas akan berubah-ubah mengikut kepentingan Pas dan di mana Pas berada. Yang pasti, DAP sudah tentu lega dengan komitmen Mursyidul Am Pas itu. DAP telah berjaya selangkah lagi, setelah menawan Pas untuk bersekongkol dengannya.

Warna-warni Politik
Torashah

1 ulasan:

wasabi berkata...

Salam..

Selepas 47 tahun Pas mengkafirkan orang Islam yang bekerjasama dengan bukan Islam, hari ini Mursyidul Amnya, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat secara terbuka mengiktiraf DAP.

Menurut Menteri Besar Kelantan itu, hasil kerjasama Pas dan parti itu, DAP termasuk Pengerusinya, Karpal Singh pada masa ini sudah tidak lagi menyerang Islam.

Beliau menegaskan, kerjasama dengan DAP melalui pakatan pembangkang juga menunjukkan perkembangan yang agak baik apabila ada pemimpinnya yang bukan beragama Islam juga sudah mula pandai membaca al-Quran.

Malah, katanya, kerajaan DAP di Pulau Pinang juga sudah berani berikrar mengambil contoh gaya pemerintahan pemimpin Islam seperti Khalifah Umar Abdul Aziz.

"Sekarang Pas dilihat berjaya bersama pakatan pembangkang, ia suatu perkembangan baik, memandangkan dulu Pas sendiri rela tidak berkawan dengan DAP kerana ada pemimpinnya yang menyerang Islam.

"Sebaliknya sekarang, para pemimpin DAP termasuk Karpal Singh tidak lagi menyerang Islam," katanya.

Nik Abdul Aziz berkata demikian dalam perutusan sempena dua tahun pakatan pembangkang yang disiarkan blog rasminya, www.blogtokguru.com.

Pada Ogos 1963, Dewan Ulama Pas Kelantan mengeluarkan fatwa menghukum orang Islam yang bekerjasama dengan orang bukan Islam sebagai kafir.

Selepas Pas keluar daripada Barisan Nasional (BN) pada 1978, Dewan Ulama Pas menuduh orang UMNO sebagai kafir kerana tidak melaksanakan hukum Allah.

Sementara itu, Nik Abdul Aziz menegaskan pihaknya juga mempunyai sebab untuk menolak perpaduan dengan UMNO kerana perjuangan parti itu amat dhalalah (sesat sesesatnya).

Katanya, ia kerana UMNO menolak Islam serta mengasingkan politik dengan agama.

Selain itu, katanya, UMNO turut mengkhianati perjuangan Islam khususnya terhadap Pas sewaktu ditendang keluar daripada BN.

"Meskipun PAS menolak pendekatan perpaduan dengan UMNO, bukan bermakna Pas mengetepikan tanggungjawab menyebar Islam.

"Sebenarnya, perpaduan melalui pakatan pembangkang telah membuka ruang bagi Pas menyampaikan kebaikan Islam kepada pemimpin dan ahli parti pakatan pembangkang yang bukan Islam," katanya.