DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 1 Jun 2009

Zaid Ibrahim ''Merepek'' Lagi!!!

Zaid Ibrahim buat hal lagi. Bekas Menteri di Pejabat Perdana Menteri ini sekali lagi membuat kenyataan konstroversi apabila mengkritik tindakan kerajaan Malaysia mengenai isu usaha membawa Chin Peng ke Malaysia.

Zaid dilaporkan menyatakan "kerisauan"nya mengenai isu Chin Peng yang menurutnya berbaur "perkauman". Tapi, benarkah isu Chin Peng ini berbaur "perkauman" sebagaimana yang didakwa?

Zaid mendakwa Dato' Seri Rais Yatim dan Dato' Seri Zahid Hamidi telah memberi kenyataan yang berbaur perkauman apabila menyatakan bahawa Malaysia mempunyai "satu lagi musuh baru" iaitu "kumpulan mereka-mereka yang mahu menghidupkan kembali fahaman komunisme di Malaysia". Mungkin Zaid merujuk kepada kenyataan kedua menteri tersebut kepada kaum Cina di Malaysia kerana dia menyangka bahawa komunis merujuk kepada kaum Cina.

Ingin saya menyatakan disini bahawa tanggapan Zaid itu salah sama sekali! Mungkin benar bahawa Chin Peng yang merupakan "de facto" kepada komunis di Malaysia suatu masa dahulu adalah berbangsa Cina. Namun, Zaid juga perlu tahu bahawa Rashid Maidin, Shamsiah Fakeh dan Muhammad Indera dari Partai Komunis Malaya di bawah pengaruh Chin Peng dahulu merupakan "bumiputera" yang berbangsa MELAYU.

Oleh yang demikian, maka salahlah tanggapan Zaid yang melabelkan kenyataan Rais dan Zahid merujuk kepada "kaum" yang tertentu. Maka oleh itu, TIDAK TIMBULLAH ISU PERKAUMAN!Hairan bin Ajaib. Mengapa setelah dinyalakan bibit-bibit api, lalu disimbah pula dengan minyak? Mahu dimarakkan api itukah? Beberapa pemimpin politik pembangkang bertindak seolah-olah "hero" kepada Chin Peng.

Kononnya "pembela keadilan" dan "pembela rakyat". Tapi, apakah mereka memikirkan sepatutnya "pembelaan" diberikan kepada lebih dari 1444 orang anggota polis yang dibunuh pihak komunis? Apakah pemimpin pembangkang ini prihatin untuk membela nasib 1883 warga polis yang cedera dan cacat akibat kumpulan pengganas Chin Peng ini dahulu? Apakah pemimpin pembangkang ini "lupa" untuk membela nasib lebih dari 2558 orang awam yang dibunuh manakala 1490 orang lagi cedera akibat keganasan pihak Komunis ini?

Atau mereka sengaja "menbutakan mata" semata-mata demi permainan "politik" mereka? PAS, DAP dan Zaid Ibrahim adalah sama sahaja. Mungkin mereka ini manusia kononnya prihatin dan pembela, namun mungkin mereka juga hanya membela kepada mereka-mereka yang menyebelahi mereka sahaja. Mungkin mereka-mereka ini seangkatan dengan fahaman Komunis sehingga berani membelakangkan sensitiviti beribu-ribu rakyat sendiri demi kepentingan hanya seorang ketua komunis?

Jika mereka ini hidup di zaman komunis, mungkin Chin Peng akan mengambil mereka sebagai "komrad"nya dan habis ditembaknya polis, askar, orang awam dan pemimpin politik yang tidak sehaluan dengan mereka! Jika Zaid dan pemimpin politik Pakatan Rakyat ingin membawa Chin Peng kembali ke tempat kelahirannya atas dasar kemanusiaan, apakah Chin Peng tidak cukup makan semasa tinggal di Thailand?

Apakah tidak ada lagi tanah kosong untuk Chin Peng "disemadikan" dengan aman di sana? Ayah dan ibu Chin Peng boleh berhijrah ke Malaya suatu masa dahulu tanpa memikirkan tempat mati mereka, mengapa kini Chin Peng harus difikirkan tempat matinya? Mengapa nenek moyang Chin Peng tidak sebok untuk disemadikan di tanah besar China? Jika dikaji, ada juga komunis berbangsa Melayu yang meninggal di Thailand.

Mengapa pula pemimpin Pakatan Rakyat dan Zaid tidak teringat untuk "berjuang" untuk mereka dahulu? Saya hairan. Mengapa individu seperti Zaid Ibrahim ini diberikan liputan oleh media? Zaid Ibrahim mungkin seorang menteri. Tapi, itu dahulu. Kini dia tidak lagi menteri. Malah dia juga telah dipecat dari UMNO! Dia tidak lebih dari seorang peguam biasa yang "mendambakan" kontrak perundangan dari pihak kerajaan.

Samalah jika hendak dibandingkan dengan peguam-peguam lain. Saya percaya, lebih ramai yang "menyampah" untuk mendengar ucapan "merepek"nya berbanding yang suka mendengar. Bukan membenci, tapi ucapannya bagaikan omongan kosong untuk secebis publisiti murahan!

MYKMU

3 ulasan:

taipingmali berkata...

ada bau arak ker mulut dia ..hehehe

Tanpa Nama berkata...

org macam ni yg perlu di masukkan dlm ISA. Memporak perandakan keharmonian.

View Profile: Rantong™

omarhanafi berkata...

Jika Chin Peng masuk ke Malaysia dan mati di sini DAP akan buat perarakan besar dan kuburnya akan dibena tugu peringatan dan menjulangnya sebagai pejuang kemerdekaan. 'INILAH WIRA KEMERDEKAAN MALAYSIA'