DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Selasa, 11 Ogos 2009

Politik emosi hancurkan negara !

Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, bertitah cubaan pihak tertentu mewujudkan budaya emosi, sentimen dan hawa nafsu bagi menyuarakan ketidakpuasan hati perlu segera dibendung bagi mengelakkan negara berdepan bahaya.

Baginda bertitah, golongan seperti itu juga hanya menghormati undang-undang apabila kemenangan berpihak kepada diri atau kumpulan dan sebaliknya berlaku apabila keputusan berpihak kepada lawan.

"Keadaan itu jika tidak dibendung secara berkesan akan meruntuhkan budaya negara secara sivil untuk diambil alih oleh kaedah negara yang mengamalkan budaya hukum rimba iaitu membolehkan yang lemah menjadi makanan kepada yang kuat.

"Perlembagaan Persekutuan adalah undang-undang utama dalam negara ini dan ia harus dijadikan panduan dan rujukan semua pihak jika mahukan keharmonian antara rakyat terus dipupuk," titah baginda pada perasmian Istiadat Konvokesyen Ke-48 Universiti Malaya (UM) di sini, semalam.

Hadir sama, Raja Muda Perak, Raja Dr Nazrin Shah. Konvokesyen pada tahun ini menyaksikan 6,863 graduan menerima ijazah. Pada majlis itu, bekas Perdana Menteri, Tun Abdullah Ahmad Badawi dianugerahkan Ijazah Kehormat Doktor Falsafah Kemanusiaan atas jasanya yang berjaya menzahirkan pendekatan Islam Hadhari dan menyuburkan pembangunan modal insan di Malaysia.

Fatiha Senom, 24, dan Lim Chee Wei, 23, lulusan Ijazah Sarjana Muda Pendidikan (Bahasa Inggeris) dan Ijazah Sarjana Muda Seni Persembahan pula menerima Anugerah Pelajaran Diraja 2008/2009 UM. Sultan Azlan Shah yang juga Canselor universiti itu bertitah, graduan perlu membuat penakrifan bijaksana mengenai perkembangan dalam negara kerana banyak tindak tanduk politik sekarang ada niat tersirat.

Baginda mahu suasana pembelajaran tidak dikorbankan sehingga negara huru-hara dan akhirnya rakyat menderita. "Kedaulatan undang-undang ialah istilah lumrah, mudah disebut dan enak didengar. Kadangkala istilah kedaulatan undang-undang diberi takrifan mengandungi unsur emosi untuk menyesuaikan dengan kehendak sesuatu pihak, bukannya takrifan yang adil," katanya.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan: