DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Selasa, 8 Jun 2010

George W. Bush buka akaun Facebook!

Facebook kini menerima seorang lagi ahli baru, iaitu bekas Presiden Amerika Syarikat (AS), George W. Bush. Beliau menyertai laman web sosial popular itu semalam dan mempunyai lebih 28,000 rakan dalam hanya beberapa jam sahaja penyertaannya.

Perkara pertama yang ditulis di akaun Facebooknya adalah tentang tugas yang dilakukan olehnya selepas meninggalkan pejabat Presiden pada Januari 2009.

“Presiden Bush masih aktif. Beliau telah melawat 20 negeri dan lapan negara selain menyampaikan lebih 65 ceramah, melancarkan Pusat Presiden George W. Bush, menyertai empat persidangan polisi menerusi Institut Bush dan berpasangan dengan bekas Presiden, Bill Clinton dalam menubuhkan Tabung Dana Haiti Clinton Bush,” tulisnya di facebook.com/georgewbush.

Dalam pada itu, pada kenyataan kedua Bush di akaunnya, beliau memuji buku kenangan Spoken From the Heart yang ditulis oleh bekas Wanita Pertama, Laura Bush. Laura Bush turut mempunyai akaun Facebook yang kini mempunyai lebih 16,000 peminat. “Akaun Facebook adalah cara terbaik untuk memaklumkan kepada orang ramai tentang aktiviti yang dilakukan oleh bekas presiden itu.

“Pejabat kami banyak menerima soalan seperti ‘apa khabar Presiden Bush sekarang?’, ‘apakah aktivitinya selepas bersara?’ dan ‘tolong ucapkan terima kasih kepadanya di atas jasanya selama ini’,” kata jurucakapnya, David Sherzer.

Sementara itu, Bush banyak menerima reaksi positif orang ramai dalam akaunnya walaupun ada juga yang tampil mengkritik secara terbuka. Antara reaksi negatif yang diterimanya seperti: “Anda adalah presiden yang tidak cekap,” tulis Brent Bender.

“Terima kasih kerana menghancurkan ekonomi negara,” tulis Rich Brodsky.

Antara reaksi positif adalah seperti yang ditulis oleh Matt Thullen: “Tuhan akan merahmati anda, terima kasih di atas kepimpinan anda selama ini dan khidmat anda akan sentiasa dirindui”.

Seorang lagi peminatnya Victoria Newton juga menulis, “ Selamat datang ke dunia Facebook dan terima kasih di atas jasa anda selama ini, kami sayangkan anda”. – AFP

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan: