DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Selasa, 25 Disember 2012

Gempar..!!! Exco Kanan Kerajaan Perak terima UGUTAN?



Exco Kanan Kerajaan Perak, Datuk Hamidah Osman, membuat laporan polis kerana diugut oleh Setiausaha DAP Perak, Nga Kor Ming berkaitan pendedahannya mengenai syarikat pembalakan membabitkan Nga dan Pengerusi DAP Perak, Datuk Ngeh Koo Ham.

Dalam laporan di Balai Polis Kampung Rapat di sini semalam, Hamidah mendakwa Nga mengeluarkan perkataan ‘you revealed, watch out, I will go after you’ (awak dedahkan, jaga-jaga, saya akan cari kamu) di Dewan Makan Dewan Undangan Negeri (DUN) pada Khamis lalu.

Di sebalik ugutan itu, Hamidah semalam membuat satu lagi pendedahan berhubung pembabitan Ngeh dalam Syarikat Upaya Padu Sdn Bhd (Upaya Padu) yang menjalankan projek pembalakan di Kelantan.

Beliau mendakwa Ngeh yang juga ADUN Sitiawan menguasai keseluruhan kepentingan syarikat berkenaan.

Katanya, Ngeh memiliki secara peribadi 49 peratus saham bernilai RM15.5 juta, manakala 51 peratus saham lagi bernilai lebih RM16 juta dimilikinya menerusi Efektif Kirana Sdn Bhd (Efektif Kirana), menjadikan pegangan keseluruhan RM31 juta.

Menurutnya, ini kerana Ngeh memiliki 99 peratus saham dalam Efektif Kirana, manakala satu peratus lagi oleh dua individu lain.

“Jadi, kalau dia kata anak guam dia pegang (saham terbesar) dan lain-lain lagi, saya tidak percaya. Tiada orang nak (mewakilkan kepada Ngeh) pegang saham sampai 99 peratus.

“Mereka sebenarnya cuba mengelirukan orang ramai (dengan mengatakan mereka diajak melabur).

“Saya yakin mereka kini semakin tertekan dengan pendedahan isu ini,” katanya pada sidang media selepas merasmikan Fiesta Bilis@Pangkor sempena Tahun Melawat Perak (TMP) 2012, di Dataran Hadhari Teluk Batik, di Lumut semalam.

Beliau diminta mengulas kenyataan Ngeh kelmarin yang mengaku beliau dan Nga melabur dalam Upaya Padu, selepas sebuah blog mendakwa syarikat itu diberi tanah seluas 4,359 hektar di Gua Musang, Kelantan sebagai balasan membenarkan Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin menjadi Menteri Besar selepas Pilihan Raya Umum 2008.

Sementara itu, Ngeh ketika dihubungi menegaskan syarikat itu dimiliki oleh sekumpulan pelabur besar dan beliau diamanahkan untuk mewakili semua pelabur berkenaan.

“Biar saya jelaskan biasanya ada beberapa individu hendak membeli syarikat yang besar, dalam satu kumpulan, saya mewakili semua mereka dan kemudian akan mengagihkan saham untuk semua pelabur.

“Dia (Hamidah) tidak tahu langsung cara asas perniagaan yang dijalankan, dia langsung tidak faham, dia tidak layak menjadi Exco.”

“Dia pun sudah tahu, dia sengaja memutarbelitkan fakta. Saya sudah menjelaskan perkara ini di depan bekas Menteri Besar, Tan Sri Tajol Rosli Ghazali dan dia (Hamidah) pun ada bersama ketika di Dewan Makan Dewan Undangan Negeri (DUN) Khamis lalu,” katanya.

Sementara itu, Nga ketika dihubungi mendakwa tuduhan beliau mengugut Hamidah adalah fitnah dan meminta polis menahannya kerana membuat laporan palsu.

“Ketika kejadian didakwa berlaku, kami dan beberapa wakil rakyat lain ada bergambar bersama dengan ADUN Pengkalan Hulu, Tan Sri Tajol Rosli Ghazali, sebagai kenang-kenangan kerana beliau mengumumkan persaraannya dalam politik.

“Dalam gambar itu boleh lihat dia (Hamidah) berdiri dengan senyuman. Jika dia rasa terjejas, bagaimana boleh bergambar bersama dengan senyuman?,” katanya.

Timbalan Ketua Polis Perak, Datuk A Paramasivam, ketika dihubungi berkata polis akan membuat siasatan lanjut terhadap laporan itu.

Warna-warni politik
Taminsari

1 ulasan:

Asa berkata...

Serdang itu artinya apa dalam bahasa kini? Hai.. BlogWalking Here. Visit me back if you dont mind. i Like your blog.