DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Sabtu, 31 Ogos 2013

Lihat Persamaan Sebagai Asas Kekuatan - DS Dr Zambry Abdul Kadir!


Rakyat tanpa mengira bangsa, agama dan umur perlu melihat persamaan dalam masing-masing bagi memperkukuhkan teras dan asas kekuatan sebaliknya bukanlah dengan melihat kepada perbezaan.

Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata amalan yang hanya memandang perbezaan sesama manusia akhirnya boleh memusnahkan semua pihak.

Justeru, beliau mengajak semua pihak berganding bahu dan bersepakat untuk membina satu negara bangsa dan masa depan yang jauh lebih cerah lagi bermakna.

"Sempena sambutan Hari Kemerdekaan Ke-56 negara,saya, mewakili barisan Exco dan pemimpin negeri, menyeru segenap lapisan masyarakat di negeri ini agar mengetepikan segala sengketa, perbezaan politik, agama dan budaya.

“Janganlah disebabkan nila setitik, rosak susu sebelanga. Ibarat biduk berlalu, kiambang bertaup, marilah kita berganding bahu, bersatu padu menjunjung aspirasi dan ekspektasi rakyat.

“Mempertahankan keamanan, kesejahteraan, kemakmuran dan kedaulatan negara tercinta ini agar segala pencapaian dan kejayaan yang tercapai sekian lama, yang kita kecapi dan nikmati bersama, tidak dijaja, diperjudi mahupun dijajah untuk sedikit keuntungan di dunia oleh sesiapa pun, buat selama-lamanya,” katanya dalam perutusan sambutan Hari Kemerdekaan Malaysia Ke-56 Peringkat Negeri Perak.

Zambry, dalam masa yang sama turut menasihatkan semua pihak supaya mengambil iktibar dari konflik yang sedang meruntun, membelenggu dan membakar negara-negara yang bergolak, untuk mengeratkan lagi perpaduan antara kaum di negeri ini.

Katanya, pada zaman ini, negara menerima pelbagai ancaman daripada pihak yang tidak senang dengan kemakmuran dan keamanan yang dinikmati negara.

Beliau menambah, selain ancaman bersenjata seperti yang berlaku dalam pencerobohan di Lahad Datu, negara juga menghadapi ancaman melalui media baru seperti laman sosial, blog dan emel.

“Kalau dulu, elemen-elemen dakyah subversif hadir dalam bentuk helaian kertas, makalah, risalah, buku dan akhbar, kini media baru membuka ruang yang lebih luas kepada penyebaran bahan-bahan merbahaya ini.

“Sayang sekali media baru lebih terkenal di negara kita sebagai medan untuk memecah belahkan rakyat, sedangkan media baru amat besar potensinya untuk menjadi platform kepada pengukuhan perpaduan dan kesatuan rakyat,” kata Dr Zambry.

Sehubungan itu, beliau menasihatkan semua pihak mengambil kesempatan sambutan Hari Kemerdekaan kali ini dengan menghantar `tweet’ atau `posting’ yang positif, yang mengajak kepada mempertahankan kedaulatan negara dengan menjunjung Perlembagaan, bukannya menghantar mesej yang mencerca kerajaan, menghasut rakyat untuk turun ke jalanan atau menghina peribadi orang lain.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan: