DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Khamis, 29 Ogos 2013

Tindakan Ngeh Keterlaluan - DS Dr Zambry Abdul Kadir!


"Tentu beliau ada niat lain kerana asyik mengulangi pertikaian yang sama". Demikian kenyataan Menteri Besar, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir ketika mengulas tentang tindakan Adun Sitiawan, Ngeh Khoo Ham yang tidak habis-habis mengulangi pertikaian yang sama sepanjang Persidangan Dun berlangsung.

Menurut Zambry, pemimpin tertinggi DAP Perak itu telah beberapa kali menuduh beliau terlibat dalam skandal terbesar melibatkan tanah seluas 120 ribu hektar. Beliau menambah, Ngeh juga dilihat bersikap keterlaluan kerana menggunakan bahasa yang agak kasar ketika membuat tuduhan berkenaan.

"Saya menjelaskan kepada Ngeh, walaupun beliau telah beberapa kali menuduh bahawa ini adalah skandal terbesar 120 ribu hektar tanah.

"Saya kata sebagai kawan, dia tidak sepatutnya berkata begitu malah Ngeh perlu ada segala bukti yang menunjukkan saya telah pun menyalahgunakan atau saya telah merompak tanah rakyat untuk diberikan kepada kroni saya.

"Sudahlah membuat tuduhan keatas saya, tetapi dengan menggunakan bahasa yang keterlaluan,"katanya pada sidang media selepas Persidangan DUN hari ini.

Disebabkan tindakan Ngeh yang sedemikian rupa, Zambry lantas mengambil initiatif untuk bertanya kepada pemimpin pembangkang itu diluar dewan.

"Saya tanya dia skandal apa, kemudian, saya kata pada dia, you pernah jadi kerajaan sepatutnya you tahu tanah-tanah yang kita beri kelulusan termasuklah tanah pekuburan, tanah untuk masjid, tokong, rumah ibadat, sekolah SUWA,SJKT, SAR dan sebagainya termasuk juga tanah yang diberi untuk pertanian.

"Dia nak saya senaraikan semua... saya kata tak apalah kalau dia siasat perkara ini boleh buat, malah, kita tidak ada masalah sekiranya dia tahu tentang status tanah ini.

"Apa yang menjadi masalahnya adalah, Ngeh ini asyik mengulang-ulang perkara yang sama. Kononnya ia satu kerja yang korupsi, melibatkan kroni dan sebagainya.

"Saya tak tahu ini adalah cubaan untuk mengaburi mata rakyat atau tidak, sebab itu saya tegur dia diluar dewan.Saya tidak mahu buang masa di dalam untuk perkara yang seperti ini.

Menurut Zambry lagi, beliau sememangnya faham perasaan Ngeh apabila dirinya dituduh mendapat tanah 10 ribu ekar. Bagaimanapun katanya, apa yang cuba Ngeh lakukan adalah sesuatu yang amat keterlaluan.

"Sepanjang persidangan ini berlangsung sebagai MB, saya tak boleh nak jawab tuduhan dia kerana saya mahu fokus kepada isu atau masalah rakyat tetapi dia terus mendesak saya,"ujarnya lagi.

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan: