DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Rabu, 4 Mac 2009

Sidang DUN bawah pokok !

Pakatan pembangkang DAP, Pas dan Parti Keadilan Rakyat (PKR) hari ini mengadakan ‘sidang tergempar’ Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak di bawah pokok, kira-kira 100 meter dari Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini.

Persidangan tersebut bermula pukul 10.15 pagi setelah mereka dihalang memasuki bangunan pentadbiran kerajaan negeri berkenaan yang dikawal ketat oleh pasukan keselamatan.

Sebanyak 27 wakil rakyat pakatan pembangkang menghadiri sidang tergempar itu yang dikendalikan oleh Speaker, V. Sivakumar dan Setiausaha Dewan yang baru dilantik, Misbahul Munir Masduki. Persidangan di bawah pokok itu turut mendapat perhatian kira-kira 300 orang awam termasuk pemberita dari dalam dan luar negara.

Lebih menghairankan, persidangan tersebut turut meluluskan tiga usul dan dipersetujui sebulat suara oleh semua ahli dewan yang hadir. Usul pertama yang dicadangkan ialah menyatakan sokongan kepada Datuk Seri Ir. Mohammad Nizar Jamaluddin sebagai Menteri Besar Perak yang sah.

Usul itu dibuat oleh Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Titi Serong, Khalil Idham Lim Abdullah. Usul kedua pula dikemukakan oleh ADUN Teja, Chang Lih Kang yang mencadangkan supaya Sultan Perak, Sultan Azlan Shah memperkenankan DUN dibubarkan bagi memberi laluan kepada pilihan raya negeri.

ADUN Pantai Remis, Datuk Ngeh Koo Ham pula membuat usul ketiga supaya ahli dewan mengesahkan keputusan Speaker melarang Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir dan enam Exco kerajaan negeri daripada menghadiri persidangan dewan.

Persidangan yang menyaksikan semua wakil rakyat terpaksa berdiri, ditangguhkan pada pukul 10.33 pagi. Terdahulu, wakil rakyat tersebut bersama penyokong merempuh barisan halangan anggota keselamatan di pintu masuk Bangunan Perak Darul Ridzuan kira-kira pukul 9.30 pagi hingga menimbulkan kekecohan.

Sementara itu, Mohammad Nizar pada sidang akhbar di pejabat DAP Perak tidak lama kemudian berkata, beliau sebagai ‘Menteri Besar’ akan mohon menghadap Sultan Perak bagi mendapat perkenan baginda untuk membubarkan DUN. Beliau berkata, permohonan itu akan dibuat setelah semua dokumen berkaitan siap.

Ditanya apakah tindakan seterusnya jika Sultan Perak enggan memperkenankan permohonan membubarkan DUN, beliau berkata, ia hanya akan menyebabkan krisis Perlembagaan berterusan sehingga menjejaskan kestabilan politik, ekonomi dan sosial di negeri ini. ‘‘Kita minta semua rakyat merayu kepada Tuanku untuk bubarkan DUN,” katanya.

Koo Ham pula meminta, Perdana Menteri, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi dan Zambry supaya bersetuju dengan keputusan yang diambil oleh ‘dewan’ tersebut kerana ia satu-satunya jalan penyelesaian kepada krisis Perlembagaan di negeri ini. Beliau juga melahirkan rasa kecewa dengan tindakan polis menghalang mereka memasuki Bangunan Perak Darul Ridzuan untuk menjalankan tugas mereka sebagai wakil rakyat.

Sehubungan itu katanya, laporan polis akan dibuat terhadap Menteri Dalam Negeri, Datuk Seri Syed Hamid Albar dan Setiausaha Kerajaan Negeri, Datuk Dr. Abdul Rahman Hashim mengikut Seksyen 124 Kanun Keseksaan kerana menghalang mereka memasuki dewan.

UM - Torashah

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

Pemuda UMNO dituduh mengugut dengan peluru dan dibilang ‘celaka’.

Mana-mana Pemuda, kiranya bertembung dengan Karpal, pasti menuntut kenapa tanpa soal-siasat, di Dewan Rakyat di mana semua sebutan dirakam dalam “Hansard”, Pemuda UMNO dituduh bukan-bukan dan digelarnya ‘celaka’.

Mungkinkah ada yang sabar kiranya Karpal di depan mata? Ada. KP2 UMNO Selangor yang berdepan Karpal hari itu MEMOHON penjelasan dengan hormat kepada Karpal sebagai orang tua & Pengerusi DAP.

Namun KP2 ini kini dicela. Tidak lagi. Kita pertahankan nama baik kawan2 di Selangor melalui http://www.thoughtsintangents.blogspot.com dan http://www.lattsharizan.com