DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Ahad, 14 Mac 2010

Nah Tu Diaaaaaaa……!

‘Khalid Al Walid’ PAS atau Razak Bin Abas, tidak dapat dinafikan oleh sesiapa keakrabannya dengan Tuan Guru Nik Abdul Aziz, YAB Menteri Besar Kelantan.
Walaupun dia gagal menggulingkan Tengku Razaleigh Hamzah didalam pilihanraya umum 1999, kejayaan PAS mempertahankan Kelantan dengan cemerlang membawa keberkatan kepadanya.

Tambahan pula sebelum dia menyelak kainnya di Pendang pada tahun 2002, dia dilaporkan sudah berbisik dahulu kepada Tuan Guru Nik Abdul Aziz akan tindakannya. Lantas apabila dia benar-benar berbuat demikian, bertambahlah keberkatannya disisi Tuan Guru.

Salah seorang anaknya, iaitu Roshaimi Bin Razak terkenal rapat dengan seorang anak Nik Abdul Aziz dan juga seorang exco dalam pentadbiran Nik Abdul Aziz. Baru-baru ini pula desas-desus kencang berkata menantu Nik Aziz, Almenantunya Ariffahmi pula telah masuk kongsi perniagaan dengan insan yang terkenal dengan panggilan Chegu Mie ini.

Khabarnya pula, mereka berdua akan menyewa di bawah pejabat Perbadanan Menteri Besar Kelantan. Sebelum kita pergi lebih lanjut, elok juga kita fahami serba sedikit modus operandi geng balak di Kelantan. Ia adalah satu usahasama Ali dan Baba yang boleh dibanggakan. Selalunya Ali akan menubuhkan syarikat dengan beberapa orang baba. Ali mestilah seorang yang rapat dengan salah seorang exco yang duduk di dalam jawatankuasa balak kerana hanya setelah surat permohonan mereka diminit oleh salah seorang exco barulah ianya boleh diangkat ke peringkat seterusnya.

Bagi mendapatkan kelulusan daripada Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri yang dipengerusikan oleh Menteri Besar pula, Ali dan Baba perlu berjanji untuk menderma sejumlah wang kepada Parti. Apabila Ali berjaya mendapatkan kelulusan itu, dia akan menjual syarikat dan segala konsesi yang diperolehi oleh syarikat itu kepada Baba. Baba akan membayar sejumlah wang yang akan Ali kongsikan bersama rakannya dan juga untuk Ali gunakan untuk menderma kepada Ahli Politik dari parti politik.

Wang itu pula jika sampai ke tangan Ahli Politik ia akan terus disimpan diluar Parti untuk aktiviti parti apabila diminta. Namun begitu, ketirisan berlaku dimana-mana dan ianya tidaklah selalunya berakhir dengan begitu sempurna. Bahkan kadang-kadang ada sesetengah Ali yang menulis pula surat kepada exco tertentu minta dibatalkan perjanjian derma mereka.
Memandangkan wang-wang ini sama ada yang diterima oleh Ali atau yang didermakan kepada Ahli Politik selalunya dirahsiakan maka tiada ketelusan didalam pengurusannya.

Seringkali juga orang tengah yang juga merupakan Ahli Parti yang berjawatan melarikan wang itu kerana mereka tahu mereka tidak akan didakwa. Terdapat satu insiden dimana orang tengah telah melarikan wang berjumlah RM82,000 ke Kuala Lumpur untuk membeli sebuah Mercedes Benz second hand secara tunai.

Memandangkan Parti memerlukan sumber kewangan ini maka beberapa Exco atau Ahli Dewan Harian telah diamanahkan untuk mencari wang menerusi cara begini dan sebab itulah kita akan sering mendapati orang yang amat dipercayainya sahaja yang sering mendapat konsesi balak di Kelantan.

Senarai syarikat di bawah adalah senarai pendek daripada ribuan syarikat yang telah mengejar habuan dari Kerajaan Negeri Kelantan dan ianya di senaraikan disini tanpa prejudis dan sekadar bagi memudahkan kita memahaminya.


MT Arju Enterprise (KT0123850-U)
Didaftarkan pada 17 Disember 1997.
Diambil alih oleh Roshaimi Bin Razak pada 29 Julai 2000.
Pada 6 Jun 2001, Roshaimi menyerahkan hak milik kepada Ng Man Chan.

Sri Kalai Seberang Enterprise (KT0118180-U)
Tarikh didaftarkan 10 Mac 1997
Pemilikan asal Mat Isa Bin Mat Saman dan Siti Amunah Binti Ismail.
Kedua-dua mereka menarik diri dari pemilikan syarikat pada 20 Mac 2001.
Sehari sebelum itu, iaitu pada 19 Mac 2001 Wong Kam Soon dan Roshaimi Bin Razak menyertai syarikat sebagi pemilik.
Roshaimi ‘tarik diri’ dari syarikat pada 5 September 2001 dan serahkan pemilikan kepada Kua Geam Hang yang menyertai syarikat pada 24 Julai 2001.

Khazanah Rimba & Trading (KT0118590-P)
Didaftarkan pada 27 Mac 1997.
Cheong Kok Tong mengambil alih syarikat pada 20 Oktober 1999.
Roshaimi Bin Razak menyertai Cheong sebagai pemilik bersama pada 24 Julai 2001.
Pada 20 Jun 2004, Roshaimi ‘tarik diri’ dari syarikat.

Syarikat Gemal (KT0035356-H)
Tarikh didaftarkan 7 Februari 1985.
Pemilikan asal Wan Ahmad Zaki Bin Wan Jaffar, Che Abdullah Bin Deraman, Azmera Bin Othman, Kamariah Binti Abdullah dan Roshaimi Bin Razak.
Kesemua mereka ‘tarik diri’ dari syarikat pada 3 Februari 2002. Kamariah tarik diri pada 13 Oktober 1991).
Pemilikan syarikat diambil alih oleh Ho Chung Meng pada 3 Februari 2002.

Sri Kemboja Timber (KT0180591-H)
Ditubuhkan oleh Roshaimi Bin Razak pada 14 Oktober 2003.
Pada 19 Mei 2004, Chiong Ah Hui menyertai syarikat atas dasar perkongsian.
Roshaimi serahkan syarikat sepenuhnya kepada Chiong pada 27 Jun 2005.

Sri Jelaping Enterprise (KT0116611-V)
Didaftarkan pada 15 Disember 1996
Pemilikan bersama diantara Roshaimi Bin Razak dan Lim Boon Lang bermula 4 September 2003.
Pada 7 Oktober 2003, Lim Boon Lang ‘tarik diri’ dan diambil alih oleh Chiong Ah Hui.
Pada 20 Jun 2004 ia menjadi milik tunggal Chiong Ah Hui apabila Roshaimi Bin Razak ‘tarik diri’.

Perniagaan Gunong Jaya (KT0076975-T)
Didaftarkan pada 12 November 1990 oleh Yusuf Bin Husain.
Diambil alih oleh Roshaimi Bin Razak dan Wong Kam Soon pada 21 Mac 2001.
Mendapat kelulusan balak sebelum April 2004.
Roshaimi keluar dari syarikat pada 10 April 2004.

Tegoh Taqwa Enterprise (KT0121361-P)
Didaftarkan pada 19 Ogos 1997.
Menjadi pemilikan bersama Roshaimi Abdul Razak dan Cheong Kok Tong pada 24 Julai 2001.
Pada 8 Mei 2005 menjadi milik tunggal Tan Wah Leong.
RM Ramad Enterprise (KT01405659-W)
Didaftarkan pada 27 September 1999 oleh Roshaimi Bin Razak.
Cheong Kok Tong sertai Roshaimi pada 29 Mac 2003 tapi tinggalkan syarikat pada 19 Mei 2004. Chiong Ah Hui sertai syarikat pada 19 Mei 2004.
Roshaimi tinggalkan syarikat pada 27 Jun 2005.
Yap Yong Poh dan Teo Tian Song ambil alih syarikat pada 18 Januari 2007 daripada Chiong Ah Hui.

10. Awara Murni Enterprise (KT0121121-M)
Didaftarkan pada 7 Ogos 1997.
Pemilikan asal oleh Saimin Bin Ishukri@Zakaria dan menarik diri dari syarikat pada 19 Januari 2000.
Roshaimi Bin Razak mengambil alih syarikat pada 22 November 2005.
Syarikat mendapat keluusan balak diantara November 2005 hingga Januari 2006.
Pada 9 Januari 2006, Roshaimi menyerahkan pemilikannya kepada Ong Kung Soon.

11. CT Dragon Trading (KT0210504-U)
Tarikh didaftarkan pada 9 April 2006.
Dimiliki bersama oleh Cheong Kok Tong, Tew Thin Choy dan Roshaimi Bin Razak.
1 Ogos 2007 Roshaimi ‘menarik diri’ dari syarikat.
13 November 2007, Wong Kok Bing menyertai senarai pemilik syarikat.

Individu yang terdapat didalam senarai pendek di atas tidak bersalah atau melakukan sebarang kesalahan dan hendaklah tidak didiskriminasikan. Mereka adalah ahli perniagaan tulin yang mencari rezeki yang dibenarkan.

Apa yang dipertikaikan mengapa dibawah Tuan Guru Nik Abdul Aziz, hasil kekayaan negeri hanya dibahagikan kepada beberapa kerat orang yang sudah kaya atau yang sudah dikayakan oleh Nik Aziz. Mengapa kekayaan itu tidak dibahagikan sama rata dan diutamakan mereka yang belum mendapat peluang.

Tuan Guru Nik Abdul Aziz digesa supaya bersikap telus dan mengeluarkan senarai penuh syarikat-syarikat yang telah menerima projek Kerajaan Negeri semenjak 1990 hingga sekarang supaya rakyat dapat menilai sendiri. Kerajaan Negeri juga dimohon untuk ‘declassify’ dokumen-dokumen dalam Mesyuarat Exco yang berselindung disebalik Akta Rahsia Rasmi supaya kita dapat memahami keluasan projek dan untuk tujuan apa individu-individu tertentu diberikan projek.

Kerajaan Mahathir Mohamed pernah mengeluarkan senarai penerima projek Pusat dan Kerajaan Abdullah Ahmad Badawi pernah mengeluarkan senarai penerima AP pengimport kenderaan.

Sebelum ada yang menghalalkan tindakan Nik Abdul Aziz dengan alasan ketirisan hanya kecil berbanding dengan pusat, sayugia saya ingatkan, bajet tahunan Kerajaan Negeri hanyalah didalam lingkungan RM400 juta sahaja. Jika ketirisan yang mencecah hampir ratusan juta dibandingkan dengan perdapatan dan peruntukan perbelanjaan negeri, tentu sekali ianya menunjukkan ketirisan yang maha hebat. Bagaimanapun, ingin saya tegaskan, apa yang berlaku di Kelantan tidak ‘reflect’ PAS secara kesuluruhannya.

Setiap kali ceramah, PAS masih mengutip derma dari ahli-ahlinya. Walaupun ada yang menderma hingga beribu ringgit tetapi hampir keseluruhannya adalah derma yang kecil jumlahnya. Iaitu beberapa ringgit yang disimpan hasil memotong getah atau hasil pemberian anak mereka yang bersabung nyawa mencari rezeki di rantauan. Mereka ikhlas mahu membantu Parti mereka didalam menentang Barisan Nasional yang bagi mereka bergelumang dengan rasuah, kronisme dan nepotisme.

PAS Kelantan sudah gagal membersihkan dirinya. Pimpinan PAS Kelantan tiada keyakinan diri untuk mengundurkan Nik Abdul Aziz walaupun mereka sedar populariti Nik Abdul Aziz sudah menjunam.

Mereka sedar kebelakangan ini mereka terpaksa batalkan kehadiran Nik Abdul Aziz untuk merasmikan beberapa program kerana kehadiran tetamu dan peserta yang amat sedikit. Antara program yang terpaksa dibatalkan ialah sebuah program bermotor beberapa bulan yang lalu. Walaupun mereka sudah mengeluarkan wang untuk membayar peserta dan hadirin, sesuatu yang PAS Kelantan tidak pernah lakukan sebelum ini, tetapi kehadiran hanyalah sekadar kurang daripada 50 orang peserta sahaja.

Bagi golongan yang masih berkeras mempertahankan Nik Aziz ini, argumen mereka ialah Nik Aziz masih tunjang mereka kerana pemilih diluar Kelantan masih menganggap Nik Aziz sebagai keramat. Apalagi, masyarakat Cina dan India melihat Nik Aziz sebagai seorang pemimpin Islam yang dapat ditunggang untuk memajukan agenda mereka.

Sebelum Pilihanraya Umum 2008, Tun Mahathir Mohamed pernah membuat kenyataan akhbar di Yayasan Kepimpinan Perdana yang antara lain menyeru supaya, ‘UMNO dibersihkan dari luar’ setelah melihat UMNO gagal membersihkan dirinya dari dalam.

Pentadbiran Nik Abdul Aziz sudah gagal membersihkan dirinya sendiri, masanya sudah tiba untuk ‘PAS Kelantan dibersihkan dari luar’ sebelum ianya memudaratkan kredibiti PAS sebagai sebuah parti yang membela rakyat dengan penuh ikhlas.

Kepada Allah saya berserah dan memohon perlindunganNya!
Wallahuallam.

Sumber : http://kickdefella.wordpress.com/2010/03/14/tu-diaaaaaaa/

Warna-warni politik
Torashah

Tiada ulasan: