DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Khamis, 4 Mac 2010

Sidang DUN: Zambry tak layan kerenah pembangkang!

''Saya tidak mahu layan kerenah mereka." Itu jawapan ringkas Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir ketika mengulas tindakan pembangkang yang tidak mahu mengiktiraf sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak yang dijadual pada 30 Mac ini.

Tegas Zambry, jika pembangkang tidak berpuas hati, mereka perlu bertanya sendiri kepada Speaker DUN Perak, Datuk R. Ganesan kerana hak memanggil sidang DUN adalah di bawah bidang kuasa beliau.

''Tak taulah, itu mereka perlu tanya Ganesan," katanya ketika diminta mengulas mengenai tindakan pembangkang tidak mengiktiraf sidang DUN pada 30 Mac ini seperti disiarkan dalam sebuah laman blog.

Dalam laporan itu, kesemua 28 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) pakatan pembangkang di Perak dikatakan tidak akan menghadiri sidang DUN tersebut kerana tidak mahu mengiktiraf Ganesan sebagai Speaker.

Menurut Ahli Parlimen Bukit Gantang, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, mereka hanya akan menghadiri sidang DUN itu jika notis memanggil sidang DUN dikeluarkan oleh V. Sivakumar yang diiktiraf mereka sebagai Speaker yang sah.

Walaupun pembangkang dikatakan akan memboikot sidang DUN itu, namun mereka dijangka akan menghadirinya seperti yang dilakukan pada sidang DUN terdahulu yang juga dipanggil oleh Ganesan.

Isnin lalu, Ganesan melalui notis yang ditandatangani Setiausaha DUN Perak, Rumaizi Baharin memanggil kesemua 59 ADUN menghadiri sidang DUN Perak yang pertama bagi penggal ketiga pada 30 Mac ini. Sidang DUN dijangka dirasmikan oleh Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Zambry tidak terkejut tindakan Mohsin

Tindakan Ahli Parlimen Bagan Serai, Mohsin Fadzli Samsuri keluar parti dan menjadi wakil rakyat Bebas, bukan perkara mengejutkan, kata Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir. Zambry berkata, apa yang berlaku itu memang sudah dijangka kerana umum mengetahui Parti Keadilan Rakyat (PKR) sedang menghadapi masalah dalaman walaupun mereka cuba menyembunyikannya.

''Saya tak mahu ambil tahu kerana itu masalah mereka. Biarlah mereka hadapi sendiri. Kalau saya cakap banyak, mereka kata ini kerja UMNO. ''Lebih baik saya tidak masuk campur. Biarlah si Luncai terjun dengan labu-labunya ataupun apa sahaja," katanya kepada pemberita selepas mesyuarat Exco kerajaan negeri Perak di sini hari ini.

Menurut Zambry, beliau juga tidak pelik sekiranya Mohsin menerima pelbagai cemuhan serta cacian daripada para penyokong pakatan pembangkang ekoran tindakannya itu. ''Selama ini, siapa duduk dalam kelompok mereka semua malaikat dan semuanya hebat tetapi apabila orang itu keluar (parti) sahaja, dia menjadi manusia paling keji, paling hina, paling kotor, tidak bertamadun dan sebagainya," kata beliau.

Mohsin pula keluar PKR

Saya khuatir dengan politik PKR dan pakatan pembangkang khususnya di Perak yang menghalalkan pelbagai cara demi matlamat sempit, serangan tanpa batasan terhadap institusi raja, badan kehakiman dan penguatkuasaan, termasuk meraih sokongan negara luar bagi menyerang kedaulatan negara.

Ia sudah sampai ke tahap yang saya tidak lagi boleh bertolak ansur dan mendiamkan diri. Sedikit kemenangan yang dianugerahkan oleh Allah 8 Mac 2008 bukan digunakan untuk memantapkan perjuangan umat, rakyat dan agama, sebaliknya menjadi medan politik 'ghonimah' (membahagikan harta rampasan perang).

Perebutan kuasa, jawatan, kedudukan dan habuan menjadi-jadi. Perbuatan khianat, tikam belakang, sabotaj dan budaya politik fitnah memfitnah semakin parah sehingga saya tidak dapat melaksanakan tanggungjawab sebagai Ahli Parlimen yang diamanahkan Allah.

Warna-warni Politik

Torashah

Tiada ulasan: