DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Sabtu, 4 September 2010

Lagi pakatan lompat parti!

Mat Arop Selamat (tengah) menyerahkan borang kemasukan ahli Umno kepada Dr. Zambry Abd. Kadir sambil diperhatikan ADUN Kubu Gajah, Datuk Raja Ahmad Zainuddin (kiri) ketika majlis rahmat ramadan di Kampung Bayan Baru, Kubu Gajah, Selama, Perak, semalam.

Pakatan pembangkang di negeri ini terus menerima tamparan apabila 756 ahli Pas di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kubu Gajah bertindak keluar daripada parti tersebut untuk menyertai UMNO.

Tindakan ahli Pas daripada 42 cawangan itu diketuai bekas Timbalan Ketua Pas Cawangan Bagan Baru, Mat Arop Selamat, 65, yang menyerahkan borang keahlian kemasukan UMNO kepada Ketua Perhubungan UMNO negeri, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir.

Penyerahan borang keahlian yang penuh bermakna itu dibuat pada Majlis Rahmat Ramadan Bersama Menteri Besar di Kampung Bayan Baru, Kubu Gajah, Selama di sini.

Menurut Mat Arop, keputusan keluar daripada Pas itu dibuat dengan kerelaan hati tanpa paksaan atau sogokan daripada mana-mana pihak.

Jelasnya, ahli Pas terlibat memilih untuk menyertai UMNO selepas hilang keyakinan terhadap Pas dan pakatan pembangkang bagi membela nasib dan perjuangan mereka.

“Saya sudah 32 tahun bersama Pas iaitu sejak tahun 1969 lagi dan telah memegang jawatan Timbalan Ketua Pas Cawangan Bagan Baru selama 22 tahun.

“Namun saya dapati parti itu telah menyeleweng daripada perjuangan asal dan saya sudah hilang kepercayaan. Saya keluar parti ini dengan rela dan bukan sebab mendapat sogokan wang atau apa-apa imbuhan lain,” katanya ketika ditemui di sini hari ini.

Menurut Mat Arop, kepimpinan Zambry sebagai Menteri Besar yang berwibawa juga mendorongnya untuk beralih arah kepada UMNO.

Ujarnya, Zambry berjaya menyatukan semua pihak tanpa sebarang sengketa.

“Cuba tengok di Pulau Pinang dan Selangor sekarang. Semuanya kelam kabut dan bergolak,” katanya.

Tegasnya, bagi membuktikan perjuangannya bersama UMNO ikhlas, dia bersama bekas ahli Pas yang lain akan mengadakan kempen menarik lebih ramai ahli menyertai UMNO.

Sementara itu, Zambry berkata, tindakan ahli-ahli Pas tersebut yang memilih UMNO menunjukkan parti itu semakin teguh di Perak.

“Apa yang terjadi hari ini menunjukkan perubahan besar di Parlimen Larut. Ia menunjukkan UMNO dan Barisan Nasional (BN) makin teguh dan kita mengalu-alukan mereka ini,” katanya.

Warna-warni Politik
Torashah

2 ulasan:

Unknown berkata...

Nazri Abdullah
756 ahli PAS masuk Umno, bohong!

KUALA LUMPUR, 4 Sept: Laporan behubung 756 ahli PAS di Parlimen Larut menyertai Umno adalah bohong dan sengaja direka Umno.

Pesuruhjaya PAS Perak, Abu Bakar Hussain ketika menafikan perkara itu berkata, tidak ada sejumlah tersebut keluar daripada parti itu dan menyertai Umno.

"Kita menafikan dan percaya ianya sengaja diada-adakan.

"Yang sebetulnya, 26 pemuda Umno termasuk ketua cawangan menyertai PAS dua bulan lalu," katanya kepada Harakahdaily.

Media hari ini melaporkan seramai 756 ahli PAS dari 42 cawangan di kawasan Parlimen Larut menyertai Umno.

Ianya didakwa diketuai bekas timbalan ketua PAS cawangan Bagan Baru, Mat Arop Samat.

Sementara itu, Ketua Pemuda PAS Larut, Nazri Din berkata hanya Mat Arop dan isteri sahaja masuk Umno dua bulan lalu.

"Mat Arop ni sebenarnya kecewa sebab zaman Pakatan Rakyat memerintah dia tidak dilantik menjadi Ahli Majlis dan Ketua Kampung.

"Saya nak cabar Umno, kalau betul ada 756 itu, tolong namakan mereka dan saya janji akan bagi RM100 seorang kepada mereka semua," katanya.

Mat Arop menurut Nazri adalah bekas pemuda tahan lasak Umno yang kemudian menyertai PAS.

Beliau kini memegang jawatan pengerusi masjid dan pengerusi Persatuan Ibu Bapa dan Guru (PIBG).

Tambah Nazri, beliau yakin isu yang dibangkitkan ini hanya mahu mengalihkan isu sebenar berhubung penyelewengan tanah Felcra oleh Ketua Umno Larut, Datuk Seri Raja Ahmad Zainuddin.

"Beliau cuba alih pandangan rakyat Kubu Gajah tentang penyelewengan tanah Felcra di Sungai Malau.

"Dia beri satu lot enam ekar kepada ibu dia sendiri Mardiah Binti Lah, menyebabkan orang lain marah," katanya yang mendakwa ada dokumen sebagai bukti.

Semua ahli PAS itu telah menyerahkan borang permohonan keahlian kepada pengerusi badan perhubungan Umno Perak, Datuk Seri Zambry Abdul Kadir sempena majlis rahmat Ramadan bersama menteri besar di Kampung Bayan Baru, Kubu Gajah, di Selama, semalam.

Mat Arop berkata beliau menjadi ahli PAS selama 32 tahun dan memegang jawatan itu selama 22 tahun dan mendapati parti itu menyimpang dari perjuangan asal.

sumber : http://batuvskayu.blogspot.com/2010/09/756-ahli-pas-masuk-umno-bohong.html
Nota gua : eloklah bulan-bulan puasa ni menipu aje keje umno dulu, kini dan selamanya. Lai-lai! WANTED sesiape ahli pas yg masuk umno tu sila claim RM100 seorang kat Pesuruhjaya PAS Perak, 756org x rm100 = RM75,600.00 reward disediakan. Sayang gua bukan ahli mana-mana parti, kalau tak bleh gua lompat gak bikin duit raya...hehe

torashah berkata...

Kalau tak ada angin, masakan pokok bergoyang. Biasalah PAS..memang hebat dengan sindrom penafian..???wallahuallam