DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Ahad, 1 Mac 2009

Macam ‘kartun’ – Zambry

Speaker Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak, V. Sivakumar bertindak melanggar Perlembagaan di bawah Peraturan-Peraturan Tetap DUN Perak apabila membuat keputusan mengadakan sidang tergempar DUN pada 3 Mac ini tanpa mendapat perkenan Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Menteri Besar, Datuk Dr. Zambry Abd. Kadir berkata, keputusan yang diambil oleh Sivakumar jelas bertentangan dengan peruntukan terkandung dalam Peraturan-Peraturan Tetap DUN Perak yang menyatakan bahawa sebarang persidangan DUN hendaklah mendapat perkenan Sultan Perak terlebih dahulu.

''Dia (Sivakumar) tahu apa yang dibuatnya adalah sesuatu yang tidak mengikut Perlembagaan dan bertentangan sama sekali dengan Perlembagaan tetapi sengaja tidak menghiraukannya kerana mahu mengikut kata hati.

''Sedangkan jika kita baca beberapa perkara dalam Peraturan-Peraturan Tetap DUN Perak, ia jelas menunjukkan bahawa sebarang persidangan DUN yang hendak diadakan hendaklah mendapatkan perkenan Tuanku," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas melancarkan jentera pilihan raya Parlimen Bukit Gantang di Dewan MPT Bunga Raya, Changkat Jering di sini hari ini. Zambry diminta mengulas mengenai tindakan Sivakumar memanggil sidang tergempar DUN pada 3 Mac ini tanpa mendapatkan perkenan Sultan Azlan Shah.

Sivakumar mendakwa, sidang tergempar itu boleh diadakan pada bila-bila masa dan tidak memerlukan notis 14 hari seperti diperuntukkan di bawah Peraturan Tetap 27(3) Peraturan-Peraturan Tetap DUN Perak.

Mengulas lanjut, Zambry berkata, beliau tidak terkejut dengan tindakan Sivakumar mengadakan sidang tergempar itu memandangkan sudah menjadi kebiasaan Speaker itu bertindak mengatasi Sultan.

''Dia merasakan segala tindakannya mahu mengatasi Sultan. Kalau orang kata 'Singh is King, tak tahulah kalau Siva (Sivakumar) juga King'. ''Dia buat benda tu (sidang tergempar) tetapi halang 10 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Barisan Nasional (BN) menghadirinya.

''Siapapun boleh fikir apa tujuannya berbuat demikian. Dia buat benda tu macam cerita kartun,'' kata Zambry. Menurut Zambry, jika benar Sivakumar mahu membubarkan DUN, ia sepatutnya dibuat secara demokrasi dengan memanggil semua 59 ADUN hadir pada mesyuarat tersebut.

Katanya, rakyat boleh membuat analisis sendiri tentang sikap sebenar pemimpin pembangkang yang selama ini kononnya bersungguh-sungguh memperjuangkan demokrasi di negara ini.
''Mereka (pembangkang) sepatutnya tidak mengamalkan sikap pilih kasih. Dalam konteks ini, kita kena ikut peruntukan undang-undang," katanya.- UM

Torashah


1 ulasan:

jebbat berkata...

Wahai saudaraku, wahai kaum Muslimin,
Di atas kalimah Lailahaillallah Muhamadulrasulullah.

Saya sebagai hamba allah menyampaikan seruan Allah dan RasulNya.

“Bukanlah dari kami orang-orang yang menyeru kepada assabiyyah, berperang atas dasar assabiyyah dan mati kerana (mempertahankan) assabiyyah” [HR Abu Daud].

Ya saudaraku...
Kembalilah ke jalan Islam dan memperjuangkan Islam bukan atas dasar memperjuangkan Assabiyah iaitu bangsa kerana Rasulullah SAW tidak mengaku akan umatnya yang memperjuangkan assabiyah…

Rasulullah SAW telah mengkabarkannya kepada seluruh manusia bahawa bukanlah dari umat Muhammad jika mereka memperjuangkan bangsa.

Adakah kita hanya mengamalkan ajaran Islam separuh masa dan separuh lagi kita meninggalkannya...???

Allah SWB berfirman :

" Hai orang-orang yang beriman, masuklah kamu ke dalam Islam keseluruhannya, dan janganlah kamu turut langkah-langkah syaitan. Sesungguhnya syaitan itu musuh yang nyata bagimu " (Al-Baqarah(2):208)

Bersatulah saudaraku dengan kalimah Lailahaillallah Muhamadulrasulullah…!!!
Bersatulah kita di bawah panji kebesaran Islam…!!!

Ingatlah wahai saudaraku...

Sekecil kecil dan sebesar-besar amalan di dunia akan di hitung di akhirat kelak.

MAMPUKAH KITA MENJAWABNYA NANTI APABILA KITA BERDEPAN DENGAN ALLAH SWT...???

Ya Allah, aku telah jalankan perintahmu…