DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Ahad, 22 Februari 2009

PAS Kata : Tragedi Perak dicetus pemimpin berfikiran gangster !

Dato' Haji Nik Abdul Aziz Nik Mat menyifatkan tindakan pihak tertentu berusaha menjatuhkan Kerajaan Pakatan Rakyat di Perak yang diketuai Menteri Besar Dato' Seri Ir. Mohammadd Nizar Jamaluddin sebagai berfikiran 'gangster'.

"Ini kerana Kerajaan Perak dahulu dipilih oleh rakyat, tetapi kerajaan Perak sekarang dipilih oleh dua tiga orang. "Tindakan mereka menjatuhkan Kerajaan Nizar itu tidak pun terasa bersalah, namun apabila tindakan yang serupa berlaku ke atasnya dianggap satu kesalahan.
"Jahat. Inilah fikiran gangster," katanya ketika bercakap kepada pemberita di sini pagi ini.

"Nilaikan, mana lebih baik menyerahkan kepada rakyat memilih kerajaan yang disukainya berbanding kerajaan yang dipilih oleh "gangster-gangster" itu? "Dan taraf gangster berbanding dengan kerajaan adalah serupa, sama ada presidennya, peraturan atau polisnya. "Cuma yang berbeza ialah gangster itu haram, manakala kerajaan itu halal, namun dari segi peraturannya adalah serupa, katanya.

Beliau mengulas banyak pihak mengecam tindakan Speaker Dewan Undangan Negeri Perak V Sivakumar yang menggantung kealian Menteri Besar Dato' Dr Zambry Abdul Kadir serta enam Exco daripada menghadiri sidang dewan, sebagai tidak mengikut peraturan.

Selain dari itu, beliau yang juga Menteri Besar Kelantan mengulangi pendiriannya supaya pilihan raya semula di Perak diadakan. "Saya masih bertegas bahawa pilihan raya semula hendaklah diadakan di Perak. "Menteri Besar Ir Nizar sudah pun menyembahkan perkara itu kepada Tuanku (Sultan Perak) supaya Dewan Undangan Negeri dibubarkan,"katanya.

Mengenai tercetusnya banyak isu yang menimbulkan kontroversi dalam negara kini termasuk krisis Perlembagan di Perak, beliau menggesa Perdana Menteri Dato' Seri Abdullah Ahmad Badawi supaya jangan melepaskan jawatannya. "Pak Lah dipilih menjadi Presiden (Umno) dan Perdana Menteri Malaysia untuk lima tahun, kenapa dia sanggup berhenti. "Kalau Pak Lah (mahu) berhenti kerana bersalah, tidak usaha tangguh hingga Mac, berhentilah segera.
"Tapi kalau dia merasa tidak bersalah, kenapa hendak berhenti juga.Di situlah terletaknya kesilapan Pak Lah.

"Adalah tidak betul apabila sejak awal lagi dia tunduk kepada pihak yang menyuruhnya berhenti, katanya. Beliau turut mengulas tindak-tanduk pemimpin Umno-BN yang kini seolah-olah cemas berdepan dengan Pakatan Rakyat apabila banyak isu tercetus dalam negara, Mursyidul Am PAS itu mendakwa keadaan itu menjadi puncanya. "Itulah puncanya oleh kerana mereka tidak menjaga undang-undang sedangkan undang-undang itu sendiri merupakan titik pertemuan di antara segala kebaikan dan kejahatan.

"Yang jahat tidak boleh memberi peluang kepada kejahatannya, manakala yang baik pula tidak boleh ditindas. "Titik pertemuannya ialah undang-undang. "Apabila undang-undang itu sendiri dipijak, maka akhirnya menjadi huru-haralah," katanya.

Komen :

Macamana ni Tok Guru Nik Aziz? Kes Elizabeth Wong, Tok Guru suruh Eliza jangan letakkan jawatan sebagai ADUN dan Exco Kerajaan Negeri kerana melibatkan kos yang tinggi untuk satu lagi PRK di Bukit Lanjan. Belanja pasukan Polis untuk satu PRK sahaja sudah memakan belanja melebihi 10 juta ringgit, inikan pula untuk 59 kawasan PRK di Perak. Tidakkah berbillion ringgit akan digunakan untuk satu lagi PRK seluruh Perak. Tidakkah ini pembaziran namanya semasa kita semua di dalam kegawatan ekonomi sekarang?

Alangkah baiknya jika wang ini digunakan bagi membantu keluarga-keluarga pekerja yang diberhentikan kerja yang sudah menjangkau atau melebihi 20 ribu orang sekarang. Tidakkah Tok Guru pernah berfikir bagaimana untuk menolong nasib pekerja-pekerja ini. Janganlah ketika gawat sekarang pihak pembangkang hanya menyerahkan perkara ini kepada kerajaan memerintah untuk menyelesaikan masalah pekerja-pekerja ini. Jangan asyik berpolitik sehingga lupakan masalah rakyat. Bila susah cari kerajaan dan bila senang hentam kerajaan. Itu sahaja kerja senang pembangkang, mencari kesalahan orang lain? Padahal kesalahan sendiri adalah lebih banyak hingga tidak boleh disorokkan lagi.

Mungkin Pas bernasib baik berkawan dengan Anwar kerana beliau pakar dalam kerja-kerja menipu ini. Sehinggakan perkara sah nampak salah dan tidak betul, apabila diputarbelitkan oleh Anwar menjadikan seolah-olah perkara itu betul dan tidak bersalah. Pas sepatutnya berterima kasih kepada Anwar kerana mengajar Pas supaya suka menipu. Mungkin bagi Pas menipu itu " Halal " bagi Pas, tetapi tidak bagi BN. Sama juga ketika Pas mengkafirkan UMNO dan BN kerana berkawan dengan MCA dan MIC, tetapi PAS " tidak kafir " kerana berkawan dengan DAP dan PKR? Sama-samalah kita fikirkan akan kebenaran kata-kata ini.
Wallahuallam.

Torashah.

2 ulasan:

UMNO Cawangan Gombak Selatan berkata...

Assalamualaikum.. Salam Perjuangan. Sahabatku, kami dari UMNO Caw. Gombak Selatan begitu bangga dan rasa terharu atas pembabitan anda dalam mengikuti perkembangan politik melalui Blog. Kami sentiasa bersama anda.. Hidup UMNO.. Hidup Malaysia..

IKHLAS DARI,
UMNO CAWANGAN GOMBAK SELATAN
BAHAGIAN WANGSA MAJU

torashah berkata...

Assalamualaikum buat saudara dan para sahabat kami di UMNO Cawangan Gombak Selatan.

Asas falsafah kehidupan bangsa Melayu mengatakan bahawa “ hidup bersendi adat, adat itu bersendikan syarak, dan syarak pula bersendikan Kitabullah.” Adat bersaudara, saudara dipertahankan; adat berkampung, kampung dijaga; adat berbangsa, perpaduan bangsa diutamakan.

Demi Bangsa, Ugama dan Negara sama-sama kita berjuang dan mempertahankannya. InsyaAllah.
Hidup UMNO.Dulu,Kini,Dan Selamanya .

Salam perjuangan dari kami,
UMNO Cawangan Kg.Serdang,Sitiawan Perak.