DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Selasa, 16 Februari 2010

Pembangkang lebih pentingkan diri sendiri!

Saranan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat agar Datuk Seri Zahrain Mohamed Hashim meletakkan jawatan sebagai Ahli Parlimen Bayan Baru bagi memberi laluan kepada pilihan raya kecil mencerminkan sikap sebenar pembangkang yang gemar ‘pilih bulu’.

Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr Zambry Abdul Kadir berkata, pemimpin pembangkang tidak akan membuat saranan serupa sekiranya wakil rakyat daripada Barisan Nasional (BN) meninggalkan parti dan menyertai mereka. “Biasalah yang mana yang tak menguntungkan dia, ada fatwa baru yang mengesahkan dan menghalalkan itu.

Biasalah Tok Guru (Nik Abdul Aziz), dia pun tahu selama ini yang apabila hak-hak seseorang kita tak sampai nak suruh buat undang-undang nak menyuruh itu dan ini. “Ingat tak waktu yang dia orang buat dulu pun kita tak pernah nak suruh kita letak jawatan dan sebagainya, tak sebut soal itu. Apa yang dia takut sangat,” katanya kepada pemberita selepas majlis sambutan Tahun Baru Cina anjuran Dewan Perniagaan Cina Perak di Hotel Impiana di sini, semalam.

Kelmarin, Nik Abdul Aziz, yang juga Menteri Besar Kelantan, menyifatkan keputusan Zahrain menjadi wakil rakyat bebas dan tindakan wakil rakyat yang melompat parti sebagai golongan yang mengkhianati amanah rakyat. Katanya, wakil rakyat yang bertindak demikian mesti bertanggungjawab kepada rakyat yang memilih mereka pada pilihan raya lalu dan perlu menyerahkan mandat semula kepada rakyat untuk membuat pemilihan baru.

Katanya, Barisan Nasional (BN) tidak pernah melakukan perkara seumpama itu walaupun pernah memperoleh suatu ketika dahulu. “Semasa seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) BN Perak menyertai Pakatan Rakyat, Menteri Besar Perak ketika itu, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin, menyambutnya dengan baik dan tiada desakan untuk mengosongkan kerusi. Bila kena kat BN tak boleh,” katanya.

Komen : Teringat pula kes Elizaberth Wong semasa nak melepaskan jawatan DUN dalam kes skandal bogelnya. Betapa muslimat PAS dan juga PKR berpelukan sesama mereka memujuk agar Eliz Wong tidak melepaskan jawatan. Malah Nik Aziz juga bermati-matian mempertahankan Eliz Wong dan mencadangkan supaya Eliz Wong terus menjadi ahli DUN supaya PRK tidak dapat dijalankan dengan alasan satu lagi PRK adalah satu pembaziran?

Warna-warni Politik
Torashah

Tiada ulasan: