DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 17 November 2008

DATO ONN JAAFAR

Yang Dipertua UMNO pertama, Dato’ Onn Jaafar di Johor Bahru pada 1895. Dengan inisiatif dan usahanya, Pergerakan Melayu Semenanjung Johor ditubuhkan pada awal 1946. Dato’ Onn telah dipilih untuk mempengerusikan Kongres Melayu SeMalaya yang pertama pada 1 -4 Mac 1946 dan dipilih menjadi Yang Dipertua UMNO yang pertama.

Bersama pemimpin lain, Dato’ Onn berjaya menumpaskan Malayan Union dan menubuhkan Persekutuan Tanah Melayu pada 1 Februari 1948 dan beliau dilantik menjadi Menteri Besar Johor dan Ahli (Member) Hal Ehwal Dalam Negeri pada 1951.


Di Mesyuarat Agung UMNO yang Keenam pada 25 dan 26 Ogos 1951 akibat percanggahan pendapat mengenai cadangannya membuka keanggotaan UMNO kepada orang bukan Melayu, Dato’ Onn telah melepaskan jawatan sebagai Yang Dipertua dan terus meninggalkan UMNO.

Ekoran itu, dia menubuhkan parti Kemerdekaan Malaya (IMP) dan seterusnya Parti Negara (1954), tetapi gagal meraih sokongan rakyat. Pada pilihan raya 1959, Dato’ Onn berjaya merebut kerusi Parlimen Kuala Terengganu Selatan sebagai satu-satunya wakil Parti Negara yang menang pada pilihan raya tersebut.

Dato’ Onn menghembuskan nafas terakhirnya pada Jumaat, 19 Januari 1962 di Johor Baharu.

Tiada ulasan: