DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 17 November 2008

Kebajikan Nizar, DAP bajet menodai Melayu!

MB Nizar menyatakan bahawa kerajaan Negeri akan memperuntukkan pemberian 1,000 hektar tanah kepada Sekolah Agama Rakyat. Yang dinyatakan adalah "akan". Maknanya belum lagi. Maknanya juga, mungkin belum lagi ada keputusan Exco mengenainya. Bagaimana pula peruntukan tanah untuk sekolah Tamil. Hindraf takkan tak minta tanah dari MB Nizar?

Adakah penyataan itu hanya sekadar gimik politik berbanding perenggan 34, MB Nizar menyatakan bahawa "kerajaan telah meluluskan 1,000 hektar tanah kepada sekolah persendirian Cina. "Kebajikan" kah begini bila nasib Sekolah Agama Rakyat yang daif dimain-mainkan?

"Kebajikan"kah dasar kerajaan Negeri kerana meluluskan permohonan tanah seluas 1000 hektar kepada sembilan sekolah persendirian Cina yang telah dikenali sebagai sekolah yang kaya dan hebat bergaya, yang mana, para penuntutnya boleh hadir ke sekolah menaiki kereta-kereta sendiri dan bapa-bapa mereka kebanyakkan adalah orang-orang yang berada. Dan ini adalah hakikat dan realiti. Sekolah Persendirian Cina telah telah diketahui umum mempunyai kekuatan dana tersendiri. Mereka semuanya hebat dan system pendidikannya moden jika dibandingkan dengan Sekolah Agama Rakyat.

MB Nizar juga menyatakan bahawa pemberian yang tersebut hanya akan berlaku setelah Badan Pentadbir dan Pemegang Amanah diwujudkan. Tidakkah pendaftaran Sekolah Agama Rakyat tersebut di Jabatan Agama Islam telah mewujudkan satu Jemaah Pengurusan yang sememangnya berperanan sebagai badan pentadbir dan Pemegang Amanah.

Kita berharap kerajaan Negeri bertegas memastikan tanah 1,000 hektar untuk Sekolah Agama Rakyat dikenalpasti dengan segera dan dipercepatkan kelulusannya. Pada perenggan 33, terlalu "kebajikan" kah kerajaan Negeri hanya kerana memberikan bekalan air percuma RM10 atau ini semua hanyalah polemik politik? Itupun hanya melibatkan lebih kurang 4 ribu akaun (bil air) berbanding hampir 3 juta kependudukan di negeri Perak.

"Kebajikan"kah kerajaan negeri yang kononnya telah memperuntukkan RM1 juta kepada Miskin tegar, yang mana pada sidang Dewan yang lepas isu ini dilihat lebih kepada nak memberikan "projek" kepada syarikat kroni. Syarikat Kroni yang supply kan....
Pada perenggan 36 dinyatakan bahawa Dasar Negeri Berkebajikan memperuntukkan hanya 12juta dan separuh daripadanya adalah peruntukan derma siswa hanya kepada 6,000 anak Perak.

"Kebajikan" kah dengan hanya 6 juta sahaja diperuntukkan bagi lain-lain program dan usaha. Inilah yang saya tegaskan bahawa Dasar Negeri Berkebajikan itu hanyalah polemik istilah politik semata-mata. Semua ini hanya untuk mengaburi mata rakyat. Kerajaan Negeri diminta agar lebih berhati-hati menggunakan istilah "kebajikan" itu kerana sekiranya ianya tidak membawa maksud sebenar kebajikan, maka istilah itu sendiri akan menjadi rosak.

Pada perenggan 37, kita mengalu-alukan peruntukan RM4.09 juta, antaranya, bagi menambah elaun penyelia dan guru KAFA. Tapi perlu dijelaskan di sini sumbangan asas sebanyak RM750 untuk penyelia dan RM500 untuk guru KAFA itu disediakan oleh kerajaan Persekutuan yang dipimpin oleh kerajaan Barisan Nasional. Maknanya, kerajaan Barisan Nasional 8 ke 10 kali ganda lebih berkebajikan daripada kerajaan Negeri pimpinan parti Campuran PAS, DAP & PKR.

Menyentuh perenggan 11, tentang hasrat kerajaan Negeri dalam usahanya menzahirkan Negeri Berkebajikan juga adalah suatu penyataan yang cukup kabur tentang soal kebajikan yang ingin dinyatakan. Tanpa menyatakan ianya adalah kebajikan sudah pastilah pembentangan bajet oleh kerajaan sebenarnya bertujuan menjaga kebajikan rakyat. MB Nizar semakin dilihat keliru tentang apa yang ingin diterjemahkan tentang maksud kebajikan itu sendiri.

Merujuk kepada perenggan 10 berkenaan soal jaminan kerajaan Negeri untuk melaksanakan Fasal 153 Perlembagaan Persekutuan. Ditegaskan di sini Fasal tersebut yang berkenaan Perizaban kuota berkenaan dengan perkhidmatan, permit, dsb. bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak.

Merujuk kepada Sub Fasal (2) iaitu; Walau apa pun apa-apa jua dalam Perlembagaan ini, tetapi tertakluk kepada peruntukan Perkara 40 dan peruntukan Perkara ini, Yang di-Pertuan Agong hendaklah menjalankan fungsinya di bawah Perlembagaan ini dan undang-undang persekutuan mengikut apa-apa cara yang perlu untuk melindungi kedudukan istimewa orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak dan untuk memastikan perizaban bagi orang Melayu dan anak negeri mana-mana antara Negeri Sabah dan Sarawak apa-apa perkadaran yang difikirkan munasabah oleh Yang di-Pertuan Agong daripada jawatan dalam perkhidmatan awam (selain perkhidmatan awam sesuatu Negeri) dan daripada biasiswa, danasiswa dan keistimewaan pendidikan atau latihan yang seumpamanya atau kemudahan khas lain yang diberikan atau diadakan oleh Kerajaan Persekutuan dan, apabila apa-apa permit atau lesen dikehendaki oleh undang-undang persekutuan bagi mengendalikan apa-apa pertukangan atau perniagaan, maka, tertakluk kepada peruntukan undang-undang itu dan Perkara ini, daripada permit dan lesen itu.

Dengan itu tidak nampak secara SERIUS kerajaan Negeri melaksanakan maksud Fasal 153 yang dinyatakan dalam soal MELINDUNGI KEDUDUKAN ISTIMEWA ORANG MELAYU.

Nizar, Kebebasan Akhbar dan Perak FM

MB Nizar dikatakan oleh ahli PAS Perak sebagai seorang yang mempunyai budi pekerti yang tinggi dan sanggup bersusah-payah membantu rakan separti yang dalam kesusahan. Contohnya menukar tayar kereta sahabatnya yang tayar keretanya pancit ketika melintasi negeri ini.

Oh! Itu dulu. Sekarang, hidungnya lebih tinggi dari Piramid Giza. Pemikirannya lebih senget dari Menara Pisa. Emosinya lebih tak stabil dari plat tektonik di Parit Sunda. Begitulah sifat seorang Menteri Besar yang mana akhlaknya dibunuh oleh golongan yang merayakan sesuatu dengan 'beer-tossing'. Berdiam pada isu yang mungkar, dan mempertikaikan isu rakyat yang lebih makruf. Berskandal dengan isu dan polemik yang memalukan diri.

Juga berisi dendam kesumat yang membarah serta cuba mencedok fahaman Barat mengenai demokrasi sementara isi hati bercampur baur dalam memberi erti sebuah percaturan politik yang beliau sendiri bingung menangani. Tindakan meminta memory card dari jurugambar Utusan Malaysia kelmarin merupakan satu lagi pertunjukkan emosi beliau.

Mengapa Pakatan Rakyat takutkan Utusan Malaysia sehingga terpaksa menyalahkan Utusan Malaysia dalam banyak perkara? Kerana seruan DAP? Kerana seruan Anwar Ibrahim? TIDAK! Ini kerana mereka sedar, hanya pengikut totok mereka yang menyahut seruan mereka memboikot akhbar Utusan Malaysia!

Utusan Malaysia kekal menjadi bahan bacaan sebahagian besar rakyat Malaysia berbangsa Melayu yang mahukan kupasan dari pemerintahan Pakatan Rakyat di satu sudut yang tidak terlihat. Memboikot Utusan Malaysia bererti menutup mata rakyat pada buruk laku mereka. Sedangkan akhbar mereka seperti Suara Keadilan dan Harakah tidak pernah diboikot walaupun bersikap bias, penuh tohmahan keji dan langsung tiada berita masyarakat melainkan politik semata-mata dan tidak memperkasa syiar Islam. Sebenarnya, akhbar mana yang bertaraf sampah sarap? Dan pada sudut lain, mengapa paranoid sangat?

MB Nizar juga menuduh Perak FM, bersikap tidak sedar diri kerana tidak menyebarkan aspirasi Pakatan Rakyat yang memerintah negeri Perak. Katanya Perak FM sepatutnya tidak melupa hakikat bahawa negeri Perak diperintah oleh Pakatan Rakyat atas kuasa rakyat. Rakyat mana?
Dalam hal ini, beliau lupa bahawa golongan pendengar Perak FM adalah orang-orang Melayu manakala yang menjadikan Pakatan Rakyat memerintah Perak dan yang meletakkan beliau di kediaman Menteri Besar adalah orang-orang bukan Melayu. Mana ada Cina dengar Perak FM? Mana ada Tamil nak dengar Perak FM. Adoi.. apekeheinye Nizar ni? Sasau ke?

Jadi, siapakah yang cuba menggunakan medium penyiaran kerajaan persekutuan untuk menyebarkan propaganda Pakatan Rakyat terhadap majoriti orang Melayu yang telah meletakkan wakil rakyat dari UMNO seramai 26 dari 59 orang ahli Dewan Undangan Negeri? Lebih separuh orang Melayu Perak menyokong kerajaan Barisan Nasional!

Pakatan Rakyat tidak diundi oleh 100% dari 980,000 pengundi berdaftar di negeri Perak. Hampir 50% pengundi memilih Barisan Nasional. Jika Pakatan Rakyat GILA SANGAT nak menjaguhi kaum minoriti, perlu diingat, pengundi BN bukan seratus dua ratus orang di negeri ini. Mereka mewakili hampir separuh dari penduduk negeri dan majoritinya orang Melayu.
Siapa sebenarnya yang tidak berpijak pada bumi nyata? Engkau la Nizar!!.. Sapa lagi..??

Suara Politik

Tiada ulasan: