DAULAT TUANKU

DAULAT TUANKU


Isnin, 17 November 2008

Tiada Syurga, Neraka UMNO Untuk Mereka Yang Menyokong Dan Mengkhianati Perjuangan

Memang tidak dinafikan kadang-kadang ada juga benarnya pendapat di kalangan pemerhati politik bahawa setiap parti politik Melayu di negara ini, walau apapun faktor yang membawa kepada penubuhannya mempunyai tujuan murni, yang termaktub dalam perlembagaannya.

Jika boleh dianggap tujuan murni itu sebagai cita-cita dan hasrat pemimpin dan ahli parti berkenaan, dapatlah juga dikatakan bahawa perjuangan mereka membawa kebaikan untuk agama, bangsa dan negara.Keseluruhan parti politik Melayu berhasrat menegakkan agama, membela bangsa Melayu, mempertahankan kedaulatan negara, memperjuangkan kesejahteraan untuk rakyat dan berusaha bagi kemajuan negara.

Perjuangan menyatupadukan ummah menanamkan semangat perpaduan cintakan negara juga menjadi tujuan utama perjuangan parti politik Melayu berkenaan. Hubungan parti berkenaan itu dengan Islam begitu erat sekali malah berhasrat meletakkannya di tempat yang tinggi. Parti-parti berkenaan itu juga menyatakan hasrat untuk membela kedudukannya dan mendaulatkan hukum Islam samada secara langsung atau tidak.

Demi perjuangan murni itu, penubuhan UMNO adalah untuk menegakkan, mempertahankan kemerdekaan dan mendaulatkan negara Malaysia. Ia juga untuk mendukung dan mempertahankan Perlembagaan Negara, Perlembagaan Negeri dan Raja-raja, menghormati prinsip kebebasan beragama, mempertahankan kedaulatan bahasa kebangsaan sebagai bahasa rasmi dan kebudayaan kebangsaan yang berteraskan kebudayaan Melayu.

UMNO juga diamanahkan untuk mewujudkan kerjasama antara kaum bagi melahirkan satu bangsa Malaysia yang kuat dan bersatu berasaskan kepada hak asasi manusia dan hak istimewa orang Melayu dan Bumiputera. Inilah hasrat dan tujuan murni perjuangan UMNO – pernyataan yang jelas dan terang malah dapat dilaksanakan. Walau apa pun yang dikatakan namun masyarakat Melayu dapat menilai antara parti politik Melayu yang selama ini banyak berjasa, mencemerlangkan bangsa Melayu, berusaha bagi kemajuan negara, kepemimpinan yang berkualiti dan berwawasan.UMNO sebagai parti yang besar dan kuat kerana sokongan bangsa Melayu dengan kecekapan kepemimpinannya.

Memang kita tidak menolaknya bahawa sejak UMNO ditubuhkan, parti itu tidak pernah sunyi daripada menghadapi pelbagai masalah dan cabaran yang datang menyerang samada dari dalam mahupun dari luar. Tetapi semuanya dapat diatasi dan diselesaikan dengan kebijaksanaan kepemimpinan UMNO.Sejarah akan menyaksikan dan memuji serta memberi nilai yang tinggi peranan UMNO, pemimpin dan ahlinya terhadap kejayaan pencapaian orang Melayu dalam pelbagai bidang termasuk ekonomi dan pendidikan.

Ini adalah usaha dan tanggungjawab UMNO dalam menentukan nasib bangsa Melayu dan demi kepentingan agama negara Malaysia tercinta. Inilah cita-cita dan hasrat UMNO ditubuhkan.Wajar bagi setiap ahli UMNO mengingatkan diri masing-masing dan seluruh bangsa Melayu supaya sewaktu kita diberi mandat membantu Presiden UMNO hari ini, kita harus kenal serta menghayati falsafah perjuangan UMNO bahawa parti itu tidak mempunyai pilihan atau tujuan lain kepada wadah perjuangan Melayu di negara ini.

Ahli-ahli UMNO dan orang Melayu serta rakyat jelata perlu sedar, bahawa perjuangan politik yang berteraskan parti itu menjadikan negara Malaysia merdeka lagi berdaulat.Generasi Muda Melayu juga harus menerima kenyataan serta bersyukur kerana perjuangan UMNO berjaya meningkatkan syiar Islam.UMNO juga menaja segala gagasan kemajuan dasar pembangunan untuk membebaskan seluruh rakyat khususnya orang Melayu dari lingkaran kemiskinan.

UMNO juga penggerak utama dalam usaha menyatupadu dan memupuk semangat perpaduan segala bentuk rupa dan corak keturunan di negara ini.Kepada orang Melayu khususnya Ahli UMNO kita harus rela dan mampu menghayati falsafah perjuangan parti sebagaimana kita menghayati agama Islam yang suci. Memang kita sedia maklum bahawa UMNO tidak mempunyai syurga dan neraka bagi mereka yang menyokong atau mengkhianati perjuangannya.

UMNO juga tidak mempunyai hukum Tauhid dan ibadat untuk mempastikan proses perjuangan yang bersih dan berkesan. Namun demikian, UMNO mempunyai undang tubuh, adat dan etika. UMNO bergerak berlandaskan nilai dan susila yang wujud dalam institusi masyarakat Melayu, justeru UMNO mempunyai satu tekad politik yang murni.Hidup UMNO. Dulu, Kini Dan Selamanya.

Taminsari
Puncak Alam

Tiada ulasan: